Slut med papirfly - SAS-flyvninger bliver 44 kilo lettere

SAS følger i sporene på en række andre flyselskaber og indfører nu det papirløse cockpit i sine fly.

Foto: Søren Bidstrup
Det skriver norske Dagens Næringsliv.

I stedet for de gammeldags dokumenter skal piloterne nu bruge iPads. Til det formål har SAS fået leveret 1600 iPads, der skal reducere flyselskabets omkostninger - blandt andet som følge af reduceret vægt på flyene.

- Vi regner med at spare et ikke-ubetydeligt beløb i driftsomkostninger årligt som følge af reduceret vægt. I tillæg vil løsningen kræve relativt lidt administration, udtaler Ellen Holven, projektleder i SAS, ifølge Dagens Næringsliv.

Vurderingen af fordelene ved den nye ordning, kaldet en "Electronic Flight Bag", der indeholder alle informationer, som piloter skal bruge i forbindelse med en flyvning, bakkes op af analytikerne.

- SAS har fokuseret på løsninger i stedet for på et produkt. Det har resulteret i en god total løsning, som giver praktiske og værdifulde fordele for både piloterne og for selskabet. Løsningen er desuden skalérbar og rettet mod fremtiden, udtaler Mads Vårdal, chef for salg og strategi i Nordialog Skøyen, til Dagens Næringsliv.

Sikkerheden vil der også være taget højde for med den nye løsning ifølge SAS. Såfremt en iPad bliver væk eller stjålet, vil indholdet på enheden kunne fjernslettes og informationerne downloadet til en ny enhed.

Det papirløse cockpit er dog ikke noget nyt i flybranchen. SAS' norske lavprisrival, Norwegian, har brugt den elektroniske flightbag i flere år, men på fastmonterede skærme i stedet for iPads.

SAS forventer, at løsningen vil være på plads i løbet af 2014, hvorefter hvert SAS-fly i gennemsnit vil blive 44 kilo papir lettere.

/ritzau/FINANS