Slut med kæmpestore mobilprisfald

Lavprisselskaberne er blevet købt op af de store - der er dog stadig slagtilbud for at holde nye lykkeriddere ude af markedet.

Foto: Lea Meilandt Mathiesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er slut med kæmpestore prisfald på mobil-området i Danmark, men de fire store vil fortsat presse hinanden for at undgå, at nye spillere smutter ind og udløser total krig.

»Priskrigen er efterhånden blevet en permanent del af at drive teleforretning i Danmark, og topvaremærket TDC taber stadig kunder, som så samles op af TDCs lavprisselskaber Telmore, M1 og Onfone, hvilket presser det månedlige forbrug pr. kunde ned. Men det værste fald i månedsforbruget er nu sket. Nu bekriger man hinanden i mindre spring end tidligere,« siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet tæt.

TDC har mistet mobilkunder til »3« og Telia, mens TDC Erhverv ser ud til at have stjålet en del erhvervskunder fra Telenor.

»Tidligere var priskrigen drevet af nye aktører, som kom på markedet med nye abonnementer for at skaffe kunder. I dag er det de fire store og deres lavprismærker, som bekriger hinanden. De sætter selv dagsordenen efter at have købt op. Selvfølgelig er de stadig nødt til at holde priserne på et niveau, som afskrækker lykkeriddere fra at trænge ind. Der er dog en ret voldsom og intens konkurrence nu, som viser, at de øvrige aktører ud over TDC har brug for en større kundebase. Det må koste på den korte bane,« mener Morten Imsgard, som venter spændt på, hvordan Telias og Telenors sammenlægning af deres mobilnet i år og næste år vil give en bedre overskudsgrad i Danmark.

Det værste er ovre

TDCs topchef Henrik Poulsen satser også på, at det værste nu er ovre.

»Tidligere var mobilforretningen lig med vækst. Men slutningen af 2010 og det meste af 2011 var præget af ret betydelige prisfald. Nu har vi været igennem en periode med faldende indtjening, men vi har en forsigtig tro på, at indtjeningen på mobilsiden bliver bedre inden årets udgang. Vi forventer, at det månedlige forbrug pr. kunde vil begynde at stabilisere sig i andet halvår. Prisfaldene på markedet er ikke nær så markante som sidste år, og der er mange flere tidsbegrænsede tilbud. Vi formår at have en stabil indtjening i TDC, selv om mobilforretningen falder ganske meget, så vor første ambition er frem mod slutningen af 2012 igen at nå en stabil indtjeningsmodel. Først derefter kan vi tale om vækststigning,« siger Henrik Poulsen.

Morten Imsgard mener, at gårsdagens TDC-kvartalsregnskab »er med til at sende en beroligende melding til investorerne om, at priskrigen ikke er værre nu end før, og at indvirkningen på månedsforbruget er begrænset, fordi man nu har faset alle prisfald ind«.

»Nu er det op til TDC fremadrettet at vise, at markedet er stabiliseret, og det er nok muligt, hvis der ikke sker større forstyrrelser,« vurderer han.

Henrik Poulsen vil ikke udpege, hvor han ser de største udfordringer for sin efterfølger, når han senest 1. november forlader TDC for at blive topchef i DONG Energy.

Han fastholder dog, at TDC ikke ændrer kurs og »opfordrer investorerne til at fokusere på TDCs evne til at leve op til sine mål år efter år«.