Slut med 1-kronestelefoner

Uden tilskud. Telia og Telenor har stor succes med at sælge dyre mobil-telefoner på afbetaling over op til 24 måneder. Om et par uger rykker også TDC ud, og så er det slut med mobiltelefoner med gigantiske tilskud.

Danskerne er indstillet på selv at betale mere for at få en dyr telefon – bare det kan ske i småbidder. Dermed sparer teleselskaberne de betragtelige tilskud, der hidtil har holdt priserne nede. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox

Flere hundredtusinde danskere er som fortroppen i færd med at sende 1-kronestelefonerne til de evige mobilmarker. De har nemlig købt de dyrere og nyeste telefoner på afbetaling over op til to år, og det betyder, at teleselskaberne med øjeblikkelig virkning kan reducere tilskuddene med 300-500 kr. for hver eneste solgte telefon.

50 procent af Telenors salg kommer i dag herfra, og 150.000 Telia-kunder har på et år valgt at betale en lille bid af telefonens pris hver måned.

»Vi vil gerne have kunderne i længere tid og vil gerne af med tilskuddene. Nu kan kunderne få luksustelefoner til en meget overkommelig opstartspris. Det seneste år har 150.000 kunder købt dem, så det er en bragende succes. De fleste tager 12 eller 24 måneder, og vi inkluderer to års forsikring på telefonen, som så også dækker, hvis man taber telefonen på diskoteket eller i toilettet. Kunderne har intet imod den længere binding, blot de også får øget værdi,« siger Peter Krogsgaard, salgs- og marketingsdirektør hos Telia.

Især HTC og Apple har flyttet PC-verdenen over på telefonen. I stedet for konstant at skifte PC opdateres softwaren konstant.

TDC klar om få uger

Inden for få uger rykker Danmarks største mobilselskab, TDC, også i felten.

»Vi tror på, at det at kunne få en afdragsordning er det rigtige for forbrugeren. Det giver fleksibilitet til at købe en dyr telefon og betale i mindre bidder i forhold til de seks måneders binding. Og når smartphones nu næsten ikke kan undværes længere, skal vi jo have forbrugerne til at investere 3.500-5.000 kroner i dem. Med så stor en udskrivning bliver det mere økonomisk overkommeligt. Så TDC er også på trapperne med en tilsvarende ordning,« siger Allan Christiansen.

Jeg antager, at du snart står på øverste trin?

»Ja, det er tæt forestående.«

Og dermed kan I samtidig skrue ned for de enorme tilskud, som hidtil er lagt i telefonerne?

»De penge, som før blev brugt på telefoner, bruges til bedre priser på abonnementerne. Hvorfor? Fordi telefonerne får længere levetid. Derfor er det vigtigt, at grundydelsen kan forsvare priserne,« siger TDCs strategigeneral.

Kompensation for blodig priskrig

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, er ikke overrasket over udviklingen.

»Den er fuldt i tråd med, hvad vi forventer, hvilket er naturligt, når priserne falder, som de gør. Så er der tre måder at kompensere på: At fyre medarbejdere, at slå to selskaber sammen til et og fyre medarbejdere, eller at minimere tilskuddene til telefoner. Ifølge vore beregninger vil det sidste kunne kompensere for en pæn del af det prisfald, som vi har set på det seneste. Og det interessante er, at kunderne godt kan lide disse modeller,« siger han.

Administrerende direktør i Telenors lavprismobilselskab CBB Mobil, Lars Asger Petersen, ser det som en god udvikling.

»Man får skilt telefonen fra abonnementet og kan konkurrere på, hvad man hele tiden har burdet, nemlig bedste service til bedste pris med bedste kvalitet. Umiddelbart bliver telefonerne dyrere at anskaffe, hvor man før fik dem i nakken, men nu kan beslutningen deles i to. Vi har det seneste år solgt masser af iPhone- og HTC-telefoner uden bindinger,« siger han.