Sløret trækkes af den sorte spøgelseslastbil

Elbilproducenten Tesla lancerer torsdag aften sin første eldrevne lastbil og gør intet for at dæmpe forventningerne.

Her kommer den, Teslas nye, eldrevne lastbil, som afsløres torsdag aften. Foto: Elon Musks Instagram
Læs mere
Fold sammen

»Den vil blæse hjernen ud af kraniet og ind i en anden dimension.«

Tesla-topchef Elon Musk lægger ikke låg på forventningerne forud for præsentationen torsdag aften, dansk tid, af elbilproducentens første eldrevne lastbil.

Den 46-årige iværksætter, som i dag ifølge det amerikanske magasin Forbes er god for 19,5 milliarder dollar og således er verdens 80.-rigeste mand, arbejder på at udvide Teslas arbejdsområde fra biler og solceller, ligesom der arbejdes på selvkørende biler. Hans mål er at »fremme verdens overgang til vedvarende energi«.

Et opslag delt af Elon Musk (@elonmusk) den

Svært at tjene penge på lastbiler

Elon Musk har lovet, at Teslas hidtil største køretøj vil køre som en sportsbil og kunne slå sine dieselosende konkurrenter.

Hidtil har Tesla haft succes med sine designede - og dyre - elektriske biler, som mange har valgt frem for tilsvarende designede og dyre konkurrerende mærker, selv om Tesla stadig slås med at kunne levere varerne til tiden. Den nyeste Model 3 er flere måneder forsinket, og forsinkelserne koster Tesla dyrt: en milliard dollar i kvartalet.

Men med indtoget på lastvognsmarkedet er det andre ting, der er i fokus, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Her anskaffer man sig lastbiler for at tjene penge, og det er svært at tjene store penge på lastbiler. Til gengæld er markedet stort. Alene i Nordamerika bliver der hvert år solgt lastbiler til tung last for omkring 30 milliarder dollar, svarende til 250.000 nye lastbiler.

Batteriet koster ... som en lastbil

Den mest almindelige lastvogn koster i USA omkring 100.000 dollar, og er der sovekabine i, skal man af med 150.000 dollar. Hvor stor Teslas lastbil bliver, og hvad den vil koste, står stadig uvist.

Tesla har arbejdet på lastvognen i to år. I spidsen har stået Jerome Guillen, som kom til Tesla fra Daimler, og som tidligere har stået for Tesla Model S. Tesla har ikke selv præsenteret detaljer om den nye lastbil, men nyhedsbureauet Reuters skrev i august, at den skal kunne køre 200-300 miles - 320-480 kilometer.

Ifølge Bloomberg er batteriet den dyreste enkeltdel af en elektrisk lastbil, og det kan ifølge eksperter let i sig selv løbe op i en pris på 100.000 dollar. Dertil kommer så selve lastvognen, som så til gengæld er væsentligt billigere i brug end traditionelle lastvogne.