Slikbranchen sukker over skatteudspil

Udsigten til højere afgifter på slik og chokolade modtages med hovedrysten i slikbranchen, der i forvejen mærker, at danskerne er blevet mere sundhedsbevidste.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Regeringens planer om at hente en halv milliard kroner til skattelettelser ved at hæve afgiften på slik, is og chokolade får en lunken modtagelse i branchen.

Mens eksperterne tvivler på, at prisstigningerne vil få nævneværdig indflydelse på salget, vurderer adm. direktør for Haribo, Per Henerius, at det kan betyde færre arbejdspladser i en branche, der i forvejen kæmper med et faldende marked.

”Vi er det eneste land i EU med en sukkerafgift. Det er konkurrenceforvridende, fordi det øger grænsehandlen, og det går ud over væksten og arbejdspladserne i branchen,” siger han.

I sit udspil til en skattereform ligger regeringen op til at hæve afgiften på slik, chokolade og is med 25 pct. Det betyder, at afgiften på en liter is stiger med 85 øre, mens afgiften på et kilo slik vokser med 3,55 kr. til 17,75 kr. Det svarer til, at en almindelig slikpose på 200 gram bliver 71 øre dyrere, hvis producenterne lader forbrugerne betale for den højere afgift.

”Det kommer ikke til at påvirke salget. Slik er impulskøb, der ikke er specielt prisfølsom,” siger Michael Skou, direktør i analysevirksomheden Retail Institute Scandinavia, der er af samme grund heller ikke tror på, at regeringens forslag vil ændre forbrugernes adfærd i en sundere retning.

"Vi sukker"
Hos Toms Group, tager man da også regeringens udspil med ro.

”Det er ikke noget, som vi brokker os voldsomt over. Vi sukker lidt. Vi mener til gengæld, at der vil være mere logik i forslaget, hvis man så sætter afgiften ned på produkter uden sukker, ligesom man gør for sukkerfrie sodavand,” siger Jesper Møller, adm. direktør for Toms Group. Han peger på, at danskernes slikforbrug allerede er i bevægelse mod mindre sukker.

”Tendensen er i forvejen, at danskerne køber mindre og mindre af det, der ikke er så mange kalorier i. Det der rykker fortiden er frisk-mund-kategorien som tyggegummi og pastiller. Chokolade ligger næsten fladt, mens vingummi og lakrids går tilbage. Folk er blevet mere sundhedsbevidste, men vil stadig godt have noget at tygge på,” han og oplyser, at markedet som helhed er faldet med fire pct. det seneste år.