Slendrian koster lærlingepladser ved metrobyggeri

Det 22,2 milliarder kroner dyre metrobyggeri har indtil videre kun har skabt to lærlingepladser.

Byggeriet af Metro Cityringen i København vil efter planen skabe 25.000 årsværk i hele anlægsperioden, men to år efter byggeriet gik i gang, er der kun skabt to lærlingepladser. Det skriver Politiken.

Da kontrakterne til det 22,2 milliarder kroner dyre offentlige byggeri blev underskrevet for tre år siden, skete det uden sociale klausuler, der stiller krav om praktikpladser. En frivillig lærlingeaftale, der blev indgået i juni 2011 mellem byggeriets parter, har været indtil videre været en fiasko.

- To lærlingepladser forslår som en skrædder i helvede. Der er jo ikke tale om et parcelhusbyggeri, men et kæmpe offentligt byggeri med en gylden mulighed for at løse det notoriske praktikpladsproblem. Det her er et stort tab for både de unge og samfundet. Det ligner politisk slendrian, når der ikke er taget hånd om problemet, siger arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet til Politiken.

Hos fagforbundet 3F, hvor man havde håbet på mindst 400 praktikpladser, er der skuffelse over de manglende pladser.

- Når skatteyderne putter penge i offentlige byggerier, bør der følge uddannelsespladser med. På så stort et byggeri burde der være mange, for der er jo mange unge, som søger lærlingepladser inden for byggeriet, siger uddannelseskonsulent i 3F Steen Boesen til avisen.

Københavns overborgsmester Frank Jensen (S) er også utilfreds med, at den frivillige aftale ikke har virket.

- Hvis aftalen ikke snart kaster rigtig mange lærlingepladser af sig, må Metroselskabet indføre bindende klausuler, når de næste etaper af metroen skal i udbud, skriver han i en mail til Politiken.