Slankekur skal gøre IC Companys stærkere

Danmarks andenstørste modekoncern fortsætter bølgen af frasalg i håbet om at ramme det rette mix. Seks modemærker er blevet solgt på 10 måneder. Og så har topchef Mads Ryder endda planer om at sælge endnu et modemærke.

Mads Ryder Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man tror, at topchef Mads Ryder er en sentimental herre, der dvæler ved traditioner, følelser og historie, kan man godt tro om igen.

Topchefen hos IC Companys fik ved sin ansættelse i 2013 til opgave at trimme modekoncernen. Den opgave har han taget bogstaveligt. Med ét hug siger han farvel til de fire modemærker InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury i koncernens største frasalg nogensinde, der indbringer, hvad der svarer til små 200 mio. kroner.

For de tre førstnævnte mærker gælder, at de var med fra IC Companys begyndelse, da selskabet blev skabt efter danmarkshistoriens største modefusion i 2001 mellem Carli Gry og InWear Group. Også mærkerne Jackpot og Cottonfield var med dengang, men de blev så sent som i 2013 solgt til dagligvarekæmpen Coop.

Når IC Companys i så stort omfang tømmer garderobeskabene skyldes det, at de solgte mærker har været en hæmsko for koncernens udviklingsmuligheder. De gamle modemærker pumpede organisationen for ressourcer, men leverede relativt lidt tilbage i omsætning og indtjening. Mads Ryder oplyser, at de fire netop frasolgte mærker tilsammen omsætter for cirka 700 mio. kroner årligt, mens den tilbageværende del af forretningen står for cirka 2,6 mia. kroner. Forskellen var bare, at der skulle hele 550 medarbejdere til at skabe de 700 mio. kroner i omsætningen, mens der blot bliver omtrent 1.000 medarbejdere tilbage hos IC Companys for at levere en omsætning på de 2,6 mia. kroner.

Så det er noget af en trimning, som Mads Ryder gennemfører. Men det stopper ikke her. Hos IC Companys har man længe ønsket også at skille sig af med billigmærket Saint Tropez, der på ingen måde passer ind i den tilbageværende portefølje, der består af de markant dyrere såkaldt »premium« brands: Tiger of Sweden, By Malene Birger og Peak Performance.

»Det er ingen hemmelighed, at hvis der i morgen kommer en person med det rigtige tilbud, så er vi parate til at sælge Saint Tropez,« siger Mads Ryder.

Fremtiden hos IC Company tegner sig særdeles positiv efter striben af frasalg, lyder det fra topchefen.

»Det er helt rigtigt at sige tillykke med frasalget, for det er en god dag for os i dag. Med frasalget står vi meget skarpere end før. Vi kan fokusere på det segment, som vi er gode til at arbejde i, og når vi ikke er så gode mid-market, så er det dejligt at kunne levere det segment videre til andre, der er dygtige til det,« siger Mads Ryder.

Han lover stor fremgang hos IC Companys i de kommende år.

»Vi har vist, at vi har kunnet levere i omegnen af otte procent vækst i premium segmentet, og hvis vi bare fortsætter med det, så når vi jo inden for to til tre år at indhente den omsætning, som vi nu siger farvel til,« siger Mads Ryder.

Prisen på de fire mærker er en aktiepost i køberen DK Companys selskab svarende til cirka 126 mio. kroner og 50 mio. kroner kontant. Pengene skal investeres i IC Companys eksisterende brands. Først senere kan det komme på tale at købe et nyt premium brand til porteføjlen.

»Vi går ikke ud her og nu for at købe et premium brand op. Nu handler det i første omgang om at fokusere på at få vores egne brands til at leve fuldt op til deres potentiale, og det vil vi gerne investere i nu. Men det kan godt komme på tale, at vi senere køber et premium brand, hvis det rigtige tilbud en dag dukker op,« siger topchefen.