Slange i motoren holder SAS-fly på jorden

Rutinemæssig service og kabineopgradering presser for tiden SAS på langrute-kapaciteten. Nu er endnu et af de store fly taget ud af drift efter et mindre motoruheld i USA.

Der er godt sug i de to motorer i en Airbus A330. Her et foto af en af SAS' fly af typen i Stockholms Arlanda-lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: SCANPIX SWEDEN

SAS er ramt af sort uheld. Et af det skandinaviske luftfartsselskabs langrutefly fik i forbindelse med et ophold i Chicagos O'Hare-lufthavn søndag ødelagt en motor, og det kan ende med at blive en bekostelig affære for SAS, skriver branchemediet Check-in.

Hændelsen var ganske udramatisk og skete i forbindelse i forbindelse med parkeringen ved gaten. Her lå der angiveligt en varmeslange på jorden, og den fik den store Airbus A330 suget ind i en motor, forklarer SAS' pressechef.

»Flyet står lige nu i Chicago, da det skal have en ny motor. Ved taxi ind mod gate eller ved parkering ved gate blev en varmeslange, der lå på jorden, suget ind i motoren. Der var ingen fare eller dramatik, men motoren skal skiftes,« hun ifølge Check-in.

Mindre hændelser som den i søndags er selskaber af SAS' størrelse vant til at håndtere, så de medfører mindst mulig gene for passagerer med bookede flyvninger. Men det er heller ikke der, at hunden er begravet i dette tilfælde.

Årsagen til at dette uheld er ekstragenerende er, at Airbus-flyets næste destination skulle have været Zürich i Schweiz, hvor der står et hold teknikere klar til at udføre et planlagt og omfattende serviceeftersyn på flyet. De skulle samtidig foretage en af de større kabineopgraderinger, som SAS i disse måneder lader sine langrutefly gennemgå.

Teknikerne kan nu i stedet for at arbejde stå og vente på, at SAS får skiftet beskadigede motor på flyet, og det er givetvis en bekostelig affære - også set i lyset af, at opgraderingerne af SAS-kabinerne er planlagt til at ske efter en meget stram tidsplan.

Derudover er der udgifterne til at udskifte og reparere en jetmotor som dem, der sidder på A330eren. De er ikke små. Motoren er af typen Rolls-Royce Trent 700, og de har en listepris på omtrent 230 millioner kroner stykket, skriver Check-in.

SAS' pressechef fortæller branchemediet, at det endnu ikke er klart, hvem der havde ansvaret for at varmeslangen endte i den snurrende jetmotor. Luftfartsselskabet afventer en rapport om hændelsen, før den være med til at afgøre, hvem der skal samle regningen op.