Slagtilbud på øl lakker mod enden

Både hos Coop og Dansk Supermarked har prisen på en kasse øl fået et pænt nøk op. Prisen på øl skal op i et andet niveau, lyder det fra Coop.

Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
I forbindelse med årsskiftet har Carlsberg fundet sablen frem og skåret i det markedsføringstilskud, der igennem mange år har sikret de danske forbrugere billige øl fra det globale bryggeri med hovedsæde i Valby i København.

En række supermarkeder og dagligvarebutikker som bl.a. SuperBrugsen, Føtex og Bilka har ellers ofte haft travlt med at køre nye paller af Tuborg- eller Carlsbergkasser ind i butikkerne, når tilbudsaviserne blinkede med tilbud om en kasse øl til 75 kr. eller i særlige tilfælde hvor prisen var helt nede under 70 kr.

Men den tid ser ud til at være forbi i takt med at priserne på en kasse øl på tilbud er røget i vejret siden nytår. I denne uge er priserne oppe omkring 95-100 kroner.

Hos Dansk Supermarked siger informationschef Erik Eisenberg, at man ikke skal se prisstigningerne som et tegn på at de billige øl helt forsvinder fra butikkerne i den delvist A.P. Møller - Mærsk-ejede detailkæde.

"Vi har - og vil fortsat have - den slags gode tilbud, bl.a. på øl, fordi det skaber trafik i vores butikker. Sagen er jo, at når folk kommer ind i vores butikker for at købe en kasse billige øl, så er der en stor chance for, at de foretager deres øvrige indkøb også. Derfor kan man tabe omsætning, hvis man ikke har nogle rigtig gode tilbud, der så at sige trækker folk indenfor," siger Erik Eisenberg til Business.dk.

"Og når det gælder prisen på øl, så er det fuldstændig konkurrencesituationen, der afgør, hvad en kasse Tuborg eller Carlsberg skal koste. Jeg kan selvfølgelig ikke sige præcist, hvor vores priser vil ligge, men vi vil helt sikkert også fremover have tilbud på en kasse øl," siger Erik Eisenberg.

Hos konkurrenten Coop, der står bag bl.a, SuperBrugsen og Fakta, er meldingen mere klar fra informationschef Jens Juul Nielsen.

Til Jyllands-Posten siger han:

"Øllene var ekstraordinært billige op til jul, og vi har besluttet at prisen skal op i et andet niveau. Dels fordi Carlsberg indirekte har hævet prisen, og dels fordi det er meget kostbart for os at sælge øl så billigt. Selv med 99 kr. pr. kasse er det ikke en god forretning for os, men tabet bliver i det mindste mindre," siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen, Coop.

Hos Carlsberg siger informationschef Jens Bekke, at Carlsberg har ændret deres kampagnetilskud til supermarkederne og sat det en anelse ned.

"Men at priserne er lidt højere her efter jul, skal man ikke nødvendigvis lægge så meget i. Mange tager jo en alkoholfri måned efter nytår, så det er måske ikke lige måneden, hvor det er så attraktivt for butikkerne at bruge øl som slagtilbud," siger Jens Bekke.

"Det er jo ikke os, der sætter priserne på øl, det styrer markedet," siger han.

"Men det er klart, at vi mener, at prisen på øl kan komme for langt ned, fordi det udhuler vores mærkevarer," siger Jens Bekke.

Udover øl ser man også cola, sloggi-trusser og computere som såkaldte "indtrækkere" i butikkerne.

For nogle år siden så man også detailbutikker gå i offensiven med slagtilbud på varegrupper, de normalt ikke solgte. Bl.a. kunne man i nogle supermarkeder pludselig købe ekstremt billige elektriske guitarer. Her var tanken at lokke helt nye kundetyper indenfor, som ellers ikke ville komme i den specifikke butik.