Slagsmål om samkørsel er centralt i kaotisk Uber-retssag

Når dommen falder i retssagen mod seks Uber-chauffører, skal dommeren lægge vægt på, at Ubers betaling af chauffører er for dyr til at være samkørsel, mener anklager. Forsvarer afviser og savner beviser.

Foto: GEOFFROY VAN DER HASSELT. Den seneste tid det amerikanske selskab Uber bare vokset i hovedstaden, og en dom mod Uber-chaufførerne vil, efter politikerne fejlede i bestræbelserne på at forny taxiloven i foråret, være taxibranchens primære håb i deres forsøg på at bremse Uber-tjenestens fremmarch.
Læs mere
Fold sammen

Der var kø til retslokale nummer 32 i Københavns Byret, hvor anden omgang i den principielle retssag mod seks Uber-chauffører fandt sted fredag.

En cocktail af journalister, taxichauffører og folk med tilknytning til Uber stod i en kø, der 45 minutter inden retssagens startskud, talte en god snes personer, der stod klinet op ad døren.

Forsigtigt forsøgte anklager Elisabeth Boserup at komme forbi horden, og de tilstedeværende taxichauffører lod forstå, at det var vigtigt at få anklageren gelejdet ind i retslokalet som minimum.

Underforstået: Hun skal få skovlen under de seks tiltalte, hvis brøde ifølge anklageren består i, at de som Uber-chauffører har kørt med betalende passagerer uden taxitilladelse - pirattaxi i folkemunde.

I første omgang kom Berlingske også ind i salen, men blev smidt ud, fordi der ikke var stole nok. Senere lykkedes det dog at komme ind for at høre anklager og forsvarer fortælle, hvilket resultat de ønsker af den retssag, der kan få ganske stor betydning for det amerikanske milliardselskabs videre færd på de danske veje.

Helt centralt i diskussionen var, hvorvidt Uber er samkørsel eller ej. Her henviste anklageren til, at brugerne af appen betaler ni kroner per kilometer, 2,5 kroner per minut og et basisgebyr på 20 kroner for en tur.

»Når man opkræver et beløb, som beskrevet her, så er der ikke tale om dækning af udgifter til benzin og olie. Beløbet overstiger langt de udgifter,« sagde Elisabeth Boserup i sin procedure.

Hun påpegede samtidig, at Uber hæver priserne i spidsbelastede perioder for at lokke flere chauffører til at køre. På den måde kan antallet af biler ændres efter behov.

»Det understreger direkte, at man ikke kun dækker udgifter. Hele modellen bygger på, at Uber-chaufføren skal tjene penge,« sagde hun.

Den forklaring købte forsvarerne dog ikke, og Betina Hald Engmark, der forsvarer to af de tiltalte, fremhævede, at omkostningerne i de enkelte sager ikke blev bevist.

»Vi mangler helt konkrete oplysninger om, hvad omkostningerne er for chaufførerne, når de bruger deres bil til samkørsel. Det har anklagemyndigheden ikke gjort noget for at finde ud af,« sagde hun.

Samtidig satte forsvaren spørgsmålstegn ved, om anklagemyndigheden overhovedet havde bevist, at turene havde fundet sted med Uber-appen. Det blev bygget på, at kun betjente vidnede i sagerne og ikke passagererne på turene.

Den anden forsvarer Eddie Omar Rosenberg Khawaja stemte i:

»Det karakteristiske for mine fire sager er, at der ikke er ført beviser for, hvor lang turen var, hvor gik den hen, eller hvad den kostede. Man har ikke engang forsøgt at føre bevis for, hvad omkostningerne var,« sagde han.

Han lagde samtidig vægt på, at de seks sager har principiel betydning, fordi mindst 50 andre Uber-chauffører også er blevet sigtet for at køre ulovlig taxikørsel via Ubers app.

»Anklageren ønsker at lægge linjen ud fra noget, der mildest talt er pinligt oplyst,« sagde han.

Undervejs i proceduren måtte dommeren afbryde for at bede et par folk fra taxibranchen, der flittigt kommenterede og skar grimasser af forsvarets fremlæggelse, om at holde mund.

Og frustrationen over selskabet bunder i de rå realiteter.

Den seneste tid det amerikanske selskab Uber bare vokset i hovedstaden, og en dom mod Uber-chaufførerne vil, efter politikerne fejlede i bestræbelserne på at forny taxiloven i foråret, være taxibranchens primære håb i deres forsøg på at bremse Uber-tjenestens fremmarch.

I Storkøbenhavn har Uber nu 200.000 brugere. En ud af seks i Storkøbenhavn har hentet app’en og registreret sig på den, meddelte selskabet tidligere på ugen.

Dommen ventes afsagt 8. juli. Dømmes chaufførerne for ulovlig taxikørsel, vil straffen være en bøde på 5.000 kroner. Det mener forsvaret dog bør reduceres væsentligt, hvis deres klienter skulle tabe sagen.