Konkurrencen om valget af det næste danske kampfly begynder i den allernærmeste fremtid. Dermed bliver de seneste års største enkeltinvestering i det danske forsvar nu genoptaget efter to et halvt års politisk dødvande.
Forsvarsministeriet holder endnu kortene tæt til kroppen, men ministeriet bekræfter, at processen op til valget af afløseren for de snart udtjente F-16-fly genoptages »snarest muligt«.
»Typevalgsprocessen iværksættes således, at et typevalg er muligt inden udgangen af juni 2015,« skriver ministeriets presse-sekretær i en e-mail – og af aftalepapiret for forsvarsforliget for 2013-2017 fremgår det, at processen vil tage cirka to år. Med andre ord er der ingen tid at spilde i spillet om den afgørende investering, der kan løbe op i 30-40 milliarder kroner afhængig af, hvilket kampfly Danmark ender med at vælge.
De tre mest oplagte kandidater er F-35 Joint Strike Fighter, F-18 Super Hornet og Gripen Next Generation. Dertil kommer den fælleseuropæiske Eurofighter.
Inden konkurrencen om valget af fremtidens kampfly begynder, venter Forsvars-ministeriet at have afklaret, om Eurofighter får lov til at træde ind i processen igen, efter at man trak sig i 2007.
Kamp om flymilliarder
Valget af kampfly har en lang politisk fortid, som helt kort lyder, at beslutningen oprindeligt skulle være truffet i 2009. Siden blev den udskudt, og i marts 2010 valgte daværende forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V) at udskyde beslutningen om kampfly to til fire år. Det er den proces, der nu begynder igen.
Netop derfor arbejder de tre, måske fire flykandidater på højtryk for at indtage den rigtige position i de næste to års udskilningsforløb. Her gælder det om at slå på det enkelte flys fortræffeligheder, men i høj grad også på de økonomiske aspekter for danske virksomheder.
I går havde den danske forsvarsvirksomhed Terma således inviteret til pressemøde, hvor man offentliggjorde en kontrakt med den amerikanske producent af F-35 Joint Strike Fighter, Lockheed Martin. Kontrakten går på levering af vingeforkanter til højde-roret på F-35-kampflyet, og den løber frem til udgangen af 2019.
Samlet værdi er cirka 500 millioner kroner (95 millioner dollar). Dertil kommer yderligere en langtidskontrakt på cirka 500 millioner kroner til F-35-programmet. Altså, kontrakter for cirka en milliard kroner i alt. Dertil kommer tidligere kontrakter på cirka en milliard kroner.
Kontrakterne er med den administrerende direktør Jens Maaløes ord »altafgørende« for Terma. Men den er også vigtig for Danmark, da Terma på sigt venter at ansætte 200-300 medarbejdere på grund af kontrakten. For flyproducenten Lockheed Martin spiller kontrakten og pressemødet også en vigtig rolle i den igangværende kamp om at positionere sig og i sidste ende modtage milliardordrene.
Danmark åben for flyvalg
»Tag dette som et udtryk for vores tiltro til, at Danmark vælger Joint Strike Fighter som sit næste kampfly,« sagde Steve O’Brien med reference til kontrakten med Terma. Han er vice president hos Lockheed Martin Aeronautics med ansvar for udviklingen af F-35-programmet.
Steve O’Brien forklarede også, at F-35 Joint Strike Fighter-programmet indeholder muligheder for danske virksomheder på op til fem milliarder dollar, altså 27,5 milliarder kroner. De muligheder er dog kun til stede i fuldt omfang, hvis Danmark vælger at købe F-35-fly.
Danmark er sammen med otte andre lande og USA i spidsen med til at udvikle F-35 Joint Strike Fighter. En del af aftalen er i den forbindelse, at Lockheed Martin som producent lader danske virksomheder deltage i konkurrencen om at udvikle en del af flyet. Danske virksomheder er dog ikke sikre på at vinde nogen kontrakter, men det har Terma altså senest gjort af to omgange.
Udviklingen af F-35 Joint Strike Fighter har indtil nu kostet Danmark 892,5 millioner kroner, oplyser Forsvarsministeriet, mens produktion, vedligeholdelse og videreudvikling af flyet i hele dets levetid kommer til at koste Danmark op til to milliarder kroner over 45 år fra 2007. Dertil kommer, at Danmark stiller et F-16 fly til rådighed i forbindelse med testprogrammet af F-35-flyet på Edwards Air Force Base i Californien, USA.
Forsvarsministeriet understreger, at F-35 Joint Strike Fighter, F-18 Super Hornet og Gripen Next Generation alle indgik som »ligeværdige kandidater«, indtil valget af flytype blev udskudt i 2010. Nu træder Eurofighter muligvis ind som fjerde kandidat, og intet er endnu afgjort – faktisk kun så småt sat i gang – selv om Danmark allerede har investeret store beløb i F-35 Joint Strike Fighter.