Skype-bagmænds TV-drømme solgt

Net-TV-tjenesten Joost floppede og er nu blevet solgt til et reklamebureau.

Citronen er presset i Skype-bagmændenes forsøg på at erobre net-TV-verdenen med Joost, som nu er blevet solgt. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Janus Friis og svenske Niklas Zennströms drøm om at erobre TV på nettet på samme måde, som de med Skype erobrede telefoni på nettet, er nu endegyldigt gravsat.

Størstedelen af net-TV-tjenesten Joost blev tirsdag solgt til reklamefirmaet Adconion Media Group for et ikke-oplyst beløb. Dermed afsluttes en langvarig salgsproces, som på et tidspunkt indbefattede større kabel-TV-distributører som Time Warner Cable og Comcast.

Uklar fremtid

Adconion køber Joost-varemærket, selve netsiden Joost.com og noget af den teknologi, som skulle have gjort tjenesten til nettets foretrukne video- og TV-sted. Hvad der skal ske med det, står endnu ikke klart.

»I løbet af de seneste måneder har vi aktivt undersøgt strategiske muligheder for Joost og har konkluderet, at et salg af værdierne til Adconion er til Joosts bedste,« siger Janus Friis i en meddelelse.

Joost blev grundlagt under stor offentlig ståhej i 2007, efter at Janus Friis og Niklas Zennström havde solgt Skype for nærved 25 milliarder kroner. Oprindelig krævede det et særligt program - som med Skype - at bruge tjenesten, senere skulle man blot gå direkte på nettet.

Ingen succes

Joost blev imidlertid aldrig nogen succes, dels på grund af presset fra andre store steder, dels fordi udvalget af rigtige film og TV var alt for beskedent til at være attraktivt.

Ifølge netanalysefirmaet Comscore havde Joost i marts 2009 blot 523.000 unikke brugere på en måned modsvarende de 41,6 millioner, som besøgte konkurrenten Hulu.com.

I juni blev topchefen Mike Volpi så også sat på porten, og Joost-bagmændene begyndte at se sig om efter en køber.