Skybrudstunneler for milliarder er på vej i hovedstaden

Hofor - Hovedstadsområdets Forsyningsselskab - har i skrivende stund mere end 300 små og store skybruds- og regnvandshåndteringsprojekter på tegnebrættet for tilsammen omkring 3,5-4 mia. kroner.

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen. Klimasikringen af hovedstaden er på vej ind i næste fase. Hofor - Hovedstadsområdets Forsyningsselskab - har i skrivende stund mere end 300 små og store skybruds- og regnvandshåndteringsprojekter på tegnebrættet for tilsammen omkring 3,5-4 mia. kroner.
Læs mere
Fold sammen

Klimasikringen af hovedstaden er på vej ind i næste fase. Hofor - Hovedstadsområdets Forsyningsselskab - har i skrivende stund mere end 300 små og store skybruds- og regnvandshåndteringsprojekter på tegnebrættet for tilsammen omkring 3,5-4 mia. kroner, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Blandt de største kommende projekter er anlægget af en række skybrudstunneler, som alene løber op i to-tre mia. kroner over de næste 10 år, oplyser Hofor.

Skybrudstunnelerne fungerer som regnvandets motorveje, der samler vandet og fører det ud i havnen, hvor det ikke gør skade.

Den første skybrudstunnel i København ligger på Østerbro, hvor tunnelboremaskinen Estrid i maj måned afsluttede sit arbejde i undergrunden og kom til syne igen efter godt tre måneder under jorden.

Sideløbende har Hofor sammen med Københavns Kommune påbegyndt en række projekter, som skal forsinke vandet og lede det hen mod tunnelerne

- Vi forventer, at arbejdet med skybrudstunnelerne vil være afsluttet om cirka 10 år, men det samlede arbejde med klimasikringen af København strækker sig over 20-30 år inklusive arbejdet hos grundejerne,? fortæller Svend Krongaard Hansen, afdelingschef i Hofor, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Men beboerne omkring byggerierne skal ikke forvente at få kompensation for eventuelle støjgener, sådan som det er sket i forbindelse med metrobyggeriet. Det er der nemlig ikke hjemmel til i lovgivningen.