Skuffende år for Sony Ericsson

Manglende nye telefoner koster den svensk-japanske mobilproducent dyrt i den ellers normalt så indbringende julehandel.

Sony Ericssons manglende nye modeller har kostet penge. Nu kommer Xperia Arc (til venstre), som blev præsenteret tidligere på måneden. X8 (til højre) er allerede ude. Foto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

2010 blev et skuffende år for en af verdens største mobilproducenter, Sony Ericsson, der både solgte og tjente mindre end forventet og ydermere var nødt til at sætte priserne ned på flere af sine mobiltelefoner.


Selv om julekvartalet traditionelt er det allerbedste tidspunkt at sælge forbrugerelektronik på, gik Sony Ericssons omsætning tilbage med 13 procent i forhold til julen 2009 og endte på 13,6 milliarder kroner. Nettogevinsten for oktober-december blev på 71 millioner svenske kroner, hvilket er betydeligt lavere end forventet.

Mangel på nye modeller

Det svigtende julesalg skyldes især, at Sony Ericsson ikke har lanceret nye telefoner på det seneste, som kan fastholde det gode salg, som navnlig Xperia-serien med først X10, dernæst X10 Mini og X10 Mini Pro og endelig X8 har sikret. Derfor har Sony Ericsson måttet sænke sine priser - hele 12 procent mindre er gennemsnitsprisen på de 11,2 millioner mobiltelefoner, som den svensk-japanske mobilproducent solgte i årets sidste tre måneder. Styksalget er alligevel 23 procent under, hvad det var op til jul 2009, og dermed falder Sony Ericssons markedsandel på verdensplan til blot tre procent.

Til sammenligning står finske Nokia bag næsten hver tredje solgte mobiltelefon på verdensplan.

»Telefonmodellerne bliver lynhurtigt forældede på markedet, og det lægger et hårdt pres på Sony Ericssons udviklingsafdeling. Der skal hele tiden lanceres nye, attraktive topmodeller på markedet, og der er ikke plads til svipsere, som ikke slår an hos kunderne,« siger aktieanalytiker Mortens Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet.

Der skal andet til end Android

Han finder det bekymrende, at lønsomheden ikke er steget i netop julekvartalet. Det vil smitte af på resultatet for 2011.

»Vi forventer, at den seneste lancering af Xperia Arc som nyeste topmodel vil bidrage positivt til væksten i 2011, hvor den største udfordring bliver at sikre, at Sony Ericsson tilbyder kunderne noget mere unikt end blot Android-styresystemet, som kan købes hos mange telefonproducenter,« siger Morten Imsgard.

Sony Ericsson ejes halvt af den japanske elektronikgigant Sony, halvt af den svenske mobiludstyrsgigant Ericsson. Strategien er i løbet af 2010 blevet lagt om, så Sony Ericsson primært satser på at levere dyrere og mere avancerede mobiltelefoner, som alle kører med Google Android som styresystem.

Fra minus til plus

Det ventes, at Sony Ericsson om en måneds tid stiller med nye våben, når verdens største messe for mobiltelefoni, Mobile World Congress, holdes i Barcelona i det nordøstlige Spanien.

2010 ender dog for Sony Ericsson i et samlet plus på 804 millioner kroner, hvilket er en mærkbar forbedring fra 2009, hvor tabet var på hele 7,5 milliarder svenske kroner.