Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
De danske rederier hæver priserne på grund af øgede udgifter til mere miljøvenligt brændstof.
Det koster cirka 50 procent mere end den type, der bruges i dag, og får Maersk line til at gå forrest med prisstigninger, skriver Børsen.
Det er FN's søfartsorganisation IMO, som har vedtaget reglerne, der skal reducere indholdet af svovl i skibsbrændstof i udvalgte kystnære farvande herunder Nordsøen og Østersøen fra 1,0 procent til 0,1 procent.
Alene for Mærsk betyder det øgede udgifter på 1,2 milliarder kroner i 2015 vurderer selskabet.
Søren Skou, administrerende direktor i Maersk Line udtrykker fuld opbakning til de strengere miljøkrav, men efterspørger et kontrolsystem. Det er simpelthen for let og for værdifuldt at snyde, vurderer topchefen.
»Vi er klar til at løfte vores ansvar for et renere miljø. Men alle kan se, at det økonomiske incitament til at overtræde miljøreglerne er relativt store i en økonomisk presset rederibranche. Derfor så vi gerne, at myndighederne i de pågældende lande gjorde endnu mere ud af at håndhæve reglerne,« siger Søren Skou, administrerende direktør i Maersk Line til Børsen.
Ifølge udregninger fra Danmarks Rederiforening kan der spares op til 600.000 kroner på en enkelt sejlads gennem Nordeuropæiske farvande, hvis rederiet ser brot fra de nye regler og sejler videre med en almindelige og billigere bunkerolie.