Skraldebil kører på skrald

Ny Mercedes Euro 6 gas-motor, der netop er blevet præsenteret på transportmessen »Lastbil 2014«, ventes at blive en succes på det danske gasmarked.

En af Reno Nordens renovationsbiler har netop afleveret dagens beholdning af husholdningsaffald til genbehandlingsselskabet SYSAV. Foto: Carsten Teiner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Biogas er helt CO2-neutralt – og i Malmø kører både 350 af byens bybusser og 20 renovationsbiler fra Reno Norden på ren biogas, mens mælkebilerne kører på blandet biogas og naturgas.

Renovationsbilerne i Malmø henter bl.a. husholdningsaffald og afleverer det på firmaet SYSAVs behandlingsanlæg. Biogassen, der kommer ud af det, bruges så bl.a. til at tanke renovationsbilerne på en lokal tankstation. Af al affaldet bliver 98 pct. genbrugt – kun to pct. går til opfyldning.

Succesen skyldes bl.a., at Malmøs borgere er gode til at opdele deres skrald. Som katalysator bruges i øvrigt for gamle mælkeprodukter.

Ud over gassen producerer anlægget 1.650.000 MWh (megawatt-timer), hvilket svarer til 60 pct. af den elektricitet og varme, som borgerne i Malmø bruger. Anlægget udvides næste år.

Sverige tog naturgassen til sig fra begyndelsen, selv om man måtte – og stadig må – importere det meste gas fra Danmark samt Norge og andre EU lande.

Nu er Danmark omsider kommet med, efter at Folketinget vendte på en tallerken og accepterede, at diesel og gas skulle beskattes på lige fod. Allerede nu er der i Danmark syv anlæg. Til sammenligning har Sverige dog 1.500 gasanlæg, hvoraf de 900 også har biogas.

Forventer gennembrud i Danmark

En stor del af de biler, der henter skraldet, er leveret af Mercedes. I Sverige har man solgt 30 pct. af de 1.400 gasrenovationsbiler, der er produceret på fabrikken i Tyskland, siden gasudgaven af Mercedes-Benz Econic blev lanceret i 2002.

Hos den danske Mercedes-Benz-importør forventer man, at muligheden for gasbiler betyder et gennembrud for den helt nye Mercedes-Benz Econic-model, der udpræget bruges til renovationskørsel og distribution.

Den nye gasmotor er som noget nyt udviklet på basis af en ny 7,7 liter dieselmotor, hvor forgængeren var på 6,5 liter. Motoren er ændret med indsprøjtningssystem med tændrør – ligesom en benzinmotor har.

Den er så ren, at den ikke behøver efterbehandling eller partikelfilter. Effekten i forhold til en dieselmotor er den samme, men udledningen af CO2 er 22 pct. mindre i naturgasmotoren end i dieselmotoren. Automatgearkasse er det igen amerikanske Alison, der står bag – men i nyeste 6-trins udførsel.

Det er kun et år siden Mercedes-Benz’ velkendte Econic-lastbil gennemgik en omfattende opgradering.

»Vi tror på, at den nye Econic NGT bliver gennembruddet for gasdrevne lastbiler til distributions- og renovationskørsel i Danmark. Derfor glæder vi os også meget til at komme ud og præsentere lastbilen for kommuner, renovationsselskaber og vognmænd,« siger Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.

Den øgede vægt i forbindelse med motorombygning til gaskørsel, tilhørende gastanke, rørføring og sikkerhedsforanstaltninger er halveret til nu 500 kg i forhold til dens modstykke på diesel. Dette er med til at give en øget lastkapacitet på 400 kg sammenlignet med de tidligere versioner af Econic NGT, som vi fulgte en dag i Malmø.

På gas leverer motoren en ydelse på 221 kW (301 hk) med en maksimal trækkraft på 1200 Nm. Den leveres på 18 og 26 tons – i to- og treakslet udgave samt medstyrende bagaksel. Forakslen er nu oppe på otte tons.

»Vores nye gasmotorer understreger klimafordelene ved at køre på naturgas. Og så skal man huske på, at CO2-udledningen bliver markant lavere, hvis naturgassen helt eller delvist udskiftes med biogas,« siger Lasse Wøhlk fra Mercedes-Benz Danmark.

Gasmotoren på naturgas har også en lavere partikeludledning end dieselmotorer.

Støjsvag og nabovenlig

Samtidig er gasmotoren mere støjsvag end lignende dieselkøretøjer. Det gør Econic NGT god til at løse distributions- og renovationsopgaver i byerne, hvor hensynet til naboer spiller en ekstra vigtig rolle.

Econic NGT har samme lave indstigning som den tidligere model, hvilket er en fordel, hvis man skal meget ind og ud af førerhuset. Dertil kommer panoramavinduer, der giver godt udsyn, mens den korte akselafstand giver god manøvredygtighed.

I forhold til den tidligere Econic har fabrikken måttet gå væk fra det helt flade gulv i førerhuset på grund af kølingen til Euro 6-teknologien, så man må sidde med fødderne på en hævet gulv.

Den nye Econic har som nærmeste konkurrent Dennis Eagle-fabrikken, som også importeres hertil som Renault-udgave. Engelske Dennix Eagle kan leveres med forskellige motorer.

Men husmotor er i reglen Volvo, som på transportmessen løftede sløret for deres nye Euro 6 gasmotor. Volvo selv har ikke dette såkaldte »low entry«-førerhus og ekstra udsyn, mens en Volvo FL er med frembygget og nedsænket førerhus. Scania kan også levere biler med gasmotor samt frembyggede og nedsænkede førerhuse, som bruges en del i Danmark.