Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I mere end 50 år har Skousen solgt hvidevarer i Danmark, men de seneste år har virksomheden været alvorligt udfordret, og nu har hvidevarekæden altså skiftet hænder. Salget betyder, at 13 Skousen-butikker fordelt i hele landet skal lukke. Læs også: Ulf Pilgaard reklamerer for kriseramt koncern
- Det er naturligvis meget trist og særdeles følelsesladet, at en del af selskabets loyale medarbejdere gennem mange år har måttet opsiges, og en del butikker lukkes. Men i den situation, selskabet Skousen Detail A/S har befundet sig i, skal man hæfte sig ved det positive. Kæden fortsætter med 42 butikker, og det er dermed lykkedes at redde størstedelen af kædens arbejdspladser, siger Thomas Fugl, topchef for Skousen Detail A/S.
Ny søster på nettet
Den nye ejer hedder Retail Online Holding A/S, der også står bag online hvidevarekæden WhiteAway. Fremover skal Skousen og WhiteAway fungere som søsterselskaber, forklarer Retail Online Holdings bestyrelsesformand Ib Nørholm.
- Jeg ved fra specifikke brancheundersøgelser, at Skousen scorer rigtigt højt, når det kommer til kundetilfredshed. Vi ved derfor, at der ydes en fantastisk indsats i de enkelte Skousen-butikker. Vores håb er derfor, at kombinationen af disse dybt forankrede, servicemindede butikker og WhiteAways velfungerende online-setup kan være med til at forme fremtidens hvidevaremarked, siger Ib Nørholm.
Samspil med onlinebutikker
Skousen startede med salg af hvidevarer i 1957 og har siden en større omlægning af forretningen i 2010 haft 55 hvidevarebutikker fordelt over hele landet.
WhiteAway A/S startede i 2003 og er i dag Danmarks største online-forhandler af hvidevarer. WhiteAway A/S har også bevæget sig ud over det danske marked med opstart i Sverige i 2010 og i Norge i 2011.
- Der er en gruppe mennesker, som gerne søger viden på nettet, men som helst handler offline. Hvis disse kunder ser Skousen.dk som en kilde til viden om hvidevarer og derefter gennemfører deres handel i en Skousen-forretning, har vi fået skabt det ønskede samspil, siger Johannes Gadsbøll, topchef for både Retail Online Holding A/S og WhiteAway A/S.