Skousen i norsk sats i nordisk hvidevarekrig

Danske Skousen opruster kampen mod Elgiganten og Expert og angriber dem på deres eget hjemmemarked.

Elgiganten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sara Gangsted

Den danske hvidevarekoncern, Skousen, har brugt 2015 på at indtage det norske marked. Satsningen i Norge kommer efter flere års hård konkurrence på hvidevaremarkedet i Danmark. Her ligger Skousen især i konkurrence med Elgiganten og Expert, der begge sidder solidt på deres hjemmemarked i Norge.

Det er netop det norske marked Skousen nu gerne vil have en bid af. På mindre end et år har virksomheden åbnet 15 butikker, og direktør Jonas Dørken har planer om at åbne 15 til.

Norge er et attraktivt marked for Skousen, fordi der ikke er det samme prispres som i Danmark - kunderne er klar til at betale mere for en vaskemaskine.

Direktøren i Expert Ronny Blomseth ryster dog ikke i bukserne over den danske konkurrence. Det siger han til Dagens Næringsliv.

»Salget af hårde hvidevarer steg med ni procent i første halvår i 2015 målt i kroner, mens småelektronik steg seks procent, ifølge tal fra elektronikbranchen. Skousen er en kæde, som har en god position i sit hjemland og som sikkert ser Norge som interessant, når de vil ekspandere. Norge bliver set som et attraktivt marked. Forbruget per person er højt og mange spenderer meget på elektronik. Men det bliver ikke let for dem at lykkedes, tror jeg. Her er der allerede to stærke kæder,« siger Ronny Blomseth.

Historien om et comeback

Da Skousen i 2011 gik konkurs med kæmpe gæld, var der ellers ikke meget, der tydede på, at en ekspansion i Norge var lige om hjørnet. Men Skousen blev opkøbt af WhiteAway, der blandt andet har Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen i ejerkredsen. Siden da er det gået stærkt.

Den unge IT-ingeniør Jonas Dørken fik, som ny direktør, opgaven at bringe hvidevarevirksomheden tilbage på rette spor. Det er lykkedes, blandt andet gennem en ny onlineplatform, nye franchisetagere og aggressive tv-reklamer, hvor Jonas Dørken selv agerer hovedperson.

I 2014 var de sorte tal tilbage på bundlinjen i Skousen og de fortsatte ind i 2015. I 2016 håber virksomheden, at tendensen fortsætter – gerne med hjælp fra de norske forbrugere.