Skotsk bank får kæmpebøde for IT-problemer

Royal Bank of Scotland (RBS) har fået en bøde på 56 mio. pund som følge af store IT-problemer i 2012, der låste millioner af kunder ud af deres konto.

Royal Bank of Scotland. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDY RAIN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

RBS betalte mere end 70 mio. pund i kompensation til RBS-, Natwest- og Ulster Bank-kunder i månederne efter IT-problemerne. Banken har desuden brugt 750 mio. pund på at opgradere IT. Men domstolen gjorde det altså klart, at det ikke var nok.

Det skriver The Independent.

»Vores IT-svigt i sommeren 2012 afslørede uacceptable svagheder i vores systemer og forårsagede betydelig stress hos mange af vores kunder,« siger formand for RBS Sir Philip Hampton .

De regulerende myndigheder udtaler, at op til 635 systemer hos RBS blev ramt af en software-opdatering, som gjorde kunderne ude af stand til at benytte pengeautomater, netbank eller betale lån i op til 20 dage.