Skoler bruger millioner på at sælge sig selv

Markedsføring er blevet en stor post på skolernes budgetter.

Danske kroner i pengesedler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Reklamer i den lokale biograf, store plakater på bybusser og reklamefilm i regionalt TV. Sådan brugte danske uddannelsesinstitutioner - eksklusive universiteterne - 428,4 mio. kr. på markedsføring i 2010, og det er ifølge S og SF alt for mange penge, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Pengene bør bruges mere fornuftigt, eksempelvis på undervisningsmaterialer og undervisning,« siger Nanna Westerby, uddannelsesordfører for SF, til Jyllands-Posten.

S og SF foreslår derfor et etisk reklamekodeks, der skal føre til, at uddannelserne kollektivt sænker forbruget. Hvis det ikke hjælper, skal der indføres et loft over, hvor mange penge uddannelserne må bruge på markedsføring.

Uddannelserne er finansieret via taxametertilskud fra staten, hvilket betyder, at de får penge fra staten pr. elev, som de uddanner, og derfor har de et incitament til at tiltrække flere elever.

Bo Svane Møller, formand for Danmarks Vejlederforening, kalder omfanget af uddannelsesreklamer målrettet landets unge for »massivt«.

På spørgsmålet om, hvorvidt færre reklamer ville få færre unge til at tage en uddannelse, siger han: »Det ville ikke betyde ret meget, da de fleste vælger uddannelse lige efter folkeskolen, og da bliver de alligevel præsenteret for ungdomsuddannelserne. Reklamerne får nok nogle, der har været ude af uddannelsesverdenen, til at læse igen, men mest af alt betyder reklamerne, at skolerne hugger elever fra hinanden,« siger vejledernes formand til Jyllands-Posten.

INFOSHOP: Skoleguider: Går junior i den rigtige skole?