Skjulte telegebyrer skal stoppes

Videnskabsministeren indkalder lige efter nytår telebranchen for at få sat en stopper for de uigennemskuelige mobilabonnementer i Danmark.

Fold sammen
Læs mere
Foto: Eric Audras
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er så uigennemskueligt at have mobilabonnement i Danmark, at teleselskaberne nu skal stå skoleret hos videnskabsminister Helge Sander (V).

Efter at Berlingske Tidende i efteråret fortalte om de mange og skjulte gebyrer på mobilabonnementer, satte ministeren, der har det øverste ansvar for telebranchen i Danmark, IT- og Telestyrelsen til at skaffe overblik.

Det medfører nu, at Helge Sander indkalder teleselskaberne lige efter nytår til at drøfte gebyrerne.

»Absolut plads til forbedring«

»Telebranchen har et problem med forbrugertilliden. Derfor er det bekymrende, at der absolut er plads til forbedringer med hensyn til gennemsigtigheden og information af kunderne omkring telegebyrer,« siger videnskabsministeren i en meddelelse.

Teleselskaberne opfinder stadig nye gebyrer i takt med, at selve priserne på at tale falder støt.

Derfor sagde Helge Sander i september til Berlingske Business:

»Priser og vilkår på telemarkedet skal selvfølgelig være gennemskuelige for den helt almindelige forbruger. Ekstra gebyrer gør det vanskeligt at sammenligne teleselskabernes priser. Derfor håber jeg ikke, at generelle gebyrer indfinder sig. Men der kommer jo flere og flere af slagsen - gebyr på PBS for at betale sine regninger, gebyr på at aflytte sin telefonsvarer ... hvad skal man ellers bruge en telefonsvarer til? Telebranchen må gøre sig det klart, at det skader både konkurrencen og branchens omdømme, hvis vi som forbrugere oplever, at der ikke er en reel mulighed for at gennemskue priser, eller oplever, at vi skal betale for mere, end da vi tegnede abonnementet. Branchen er under et vist pres, når vi taler tillidsskabende foranstaltninger, og den skal ikke gøre det værre. Den standende tilstand skal ikke have lov til at accelerere, uden at teleselskaberne ved, at jeg som minister er opmærksom på det,« lød det fra ministeren.

S klar til indgreb

Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht, som selv har en baggrund i telebranchen, bakkede aldeles op og gjorde det klart, at Socialdemokraterne er klar til indgreb, hvis det bliver nødvendigt..

»Udgangspunktet for alt - ligegyldigt om det er tele, Internet eller sødmælk - er, at kunderne skal vide, hvad prisen er. Det skal oplyses fuldt og klart og entydigt. Det virker helt grotesk at opleve disse sager, og det handler ikke kun om overtaksering, opkaldsgebyrer og lignende. Selskaber vil frygteligt gerne annoncere med priser, der er overskuelige. Men lige så snart man går bare et teskestik dybere, bliver det hele så uendeligt kompliceret, og der bliver lagt alt muligt oveni,« sagde han.