Skiudstyr med dansk signatur

Mulighederne for at dyrke skisportens glæder herhjemme er hurtigt overset. Men det forhindrer hverken, at der håndbygges ski på flade Amager, eller at en dansker står bag udviklingen af skigoggles med display solgt i 50.000 eksemplarer. Læs om WoodCouture og Snow2 – to luksusprodukter til skientusiasten.

Sigurd Elling og Petter Brandberg laver ski på Amager. Deres "træ"-firma hedder Wood Couture. Fold sammen
Læs mere

Altid. Så længe har Petter Brandberg drømt om selv at bygge ski og snowboards. I hvert fald stort set så længe, som han kan huske, og han var kun ti år, da han gjorde alvor af det første gang og fremstillede et snowboard i skolesløjd. De seneste tre år har han levet sin passion fuldt ud og gjort det til en del af sin levevej at håndbygge ski sammen med vennen og arkitektkollegaen Sigurd Elling.

De to tager imod i en af de forfaldne bygninger på den gamle lakfabrik på Amager, der i dag er kreativt arbejdsfællesskab for en række kunstnere. Der er god gang i brændeovnen, som er eneste varmekilde i værkstedet, der er udbygget med en container og et tag af klar plastik, som giver lyset fri passage. I den ene ende af det inderste lokale står en massiv lufttrykspresse, som limer skienes lag sammen og giver dem den rette bøjning. De to mænd har selv bygget den fascinerende maskine, der kan presse med 35-40 ton og ligner noget fra et teknisk museum, når den demonstreres med tilhørende brandslanger, der skydes ind i pressen for at fordele trykket jævnt og derefter fyldes med luft fra en larmende kompressor. Men maskinen kan, hvad den skal:

»Man kan ikke slå op nogen steder, hvordan man skal bygge sådan en. Man prøver sig frem, og det tog os noget tid. Den bøjer og limer skiene på samme måde, som de store skiproducenter gør, men de bruger mange ord for at få det til at lyde avanceret. Processen bag er dybest set den samme, og hos os får man ski, der er resultat af et pas­sionsprojekt. Vi har hjertet med i alt, hvad vi beskæftiger os med – det er det, der gør det så vildt sjovt at arbejde med,« siger 37-årige Petter Brandberg lidenskabeligt.

Han voksede op i Sverige, var på brædderne fra tre-årsalderen og fik tidligt svært ved at finde ski og snowboard med præcis de egenskaber, han ledte efter. Sådan har mange andre det også, viste det sig, efter at han og Sigurd Elling mødte hinanden på Arkitektskolen i København og besluttede sig for at arbejde sammen om at specialdesigne både møbler og ski under navnet WoodCouture.

»De ski, man køber, er resultatet af en masse kompromiser. Vores kunder er især erfarne løbere, der gerne vil have ski med bestemte egenskaber. Andre er især tiltrukket af, at de er håndbyggede og unikke,« fortæller Petter Brandberg og lader hånden løbe over den glatte lak på et par all mountain ski, hvor den elegante åretegning i det mørke palisandertræ træder frem på smukkeste vis.

»Du må endelig ikke kalde det træski,« understreger Sigurd Elling og finder et papirtyndt stykke såkaldt Rio palisander frem.

»Det er en meget tynd finér på 0,5 mm, som ligger øverst på skiene. Vi har haft nogle reaktioner fra folk, som undrer sig over, at man skal til at køre på træski i 2013. Men vores ski er lige så teknologiske som alle andre ski og har en kerne af birketræ og glasfiber.«

Hvis kunden vil have ski med plastikcoating, er de to også leveringsdygtige. Senest har de fremstillet et par skriggule ski, som skal skæres et godt stykke op i midten både fortil og bagtil. Det er en testmodel, og de to mænd er spændte på at mærke effekten af opskæringen, som de tager til Norge for at teste. Overbevisningen er, at det vil give skiene en hel speciel fleksibilitet, og et par dage efter interviewet melder Petter Brandberg tilbage, at de gule ski kører »helt vildt godt og ivrigt!«

»Det allervigtigste er altid, at skiene skal køre fantastisk. De skal også se godt ud, men de skal først og fremmest have de egenskaber, som kunderne ønsker. Det her er ski til en professionel, der gerne vil have en ski, der er helt uden bue fortil.« Petter Brandberg viser et par flade ski frem, der har fået påmalet tynde dekorationer og ligger til tørring.

»Det er meget specielt, at de er så flade, men det er sådan, kunden vil have dem. En anden vil have et snowboard, der drejer meget let. En tredje vil have ski, der er gode at gå op ad bakken med. Vi hører kundernes ønsker og går i gang. Nogle gange ringer de tilbage og er kommet i tanke om et eller andet, de også gerne vil have, at skiene eller boardet skal kunne. Vi kan godt lide, at de har holdninger, og vi sætter tiden af til at efterkomme deres ønsker. Derfor tager det som regel også omkring en måned at færdiggøre et par ski.«

Et par ski koster 9.500 kr., og parret bygger omkring 20 sæt på et år.

»Det er meget passende for os lige nu – sammen med de møbler og andet, vi fremstiller. Måske ville vi godt op på 30 par. Vi snakker businessplan indimellem, men vi er også meget gode til at vende med vinden – så måske beslutter vi pludselig, at vi vil finde en partner og lave mange flere ski,« siger Petter Brandberg veloplagt, mens Sigurd Elling protesterer svagt ved tanken om masseproduktion.

På den anden side af kloden har en anden dansker god gang i masseproduktion af skiudstyr. 38-årige Dan Eisenhardt er en af stifterne bag Recon Instruments, der har hovedkvarter i Vancouver i Canada - en ung IT-virksomhed med bordfodbold, Xbox og fredagsbar og et foreløbigt salg på omkring 50.000 displays til især skibriller.

Der er tale om små computerenheder, som giver løberen mulighed for i bunden af sine skigoggles at aflæse en række informationer, blandt andet om aktuel hastighed, højde og tilbagelagt distance, og om, hvor lang tid bæreren har befundet sig i luften under et hop.

Enheden kan også kommunikere med andre sensorer og vise eksempelvis puls. Og interagere med smartphonen, så man i brillen kan tjekke sine SMSer og opkald, bruge de sociale medier eller med GPS-funktion få styr på, hvor på bjerget ungerne eller vennerne befinder sig. Mulighederne er mange og kontrolleres via en remote på armen. Det kan lyde overvældende at få adgang til det hele på indersiden af sine skibriller, men ifølge Dan Eisenhardt vænner man sig hurtigt til at have informationerne lige ved øjet, uden at det virker forstyrrende.

»Man skal tage to-tre ture på ski eller snowboard, hvor man lige vænner sig til det. Efter det tænker man ikke mere over dét end over instrumentbrættet i en bil, hvor du jo også lige kigger ned for at se din hastighed. Her skal du bare bevæge øjet mindre, informationerne er lige i kanten af dit synsfelt.«

Selv om informationerne befinder sig få centimeter fra øjet, opleves de på grund af optisk teknologi som meget længere væk, så øjet ikke behøver at skifte så kraftigt fokus.

Oprindeligt ville Dan Eisenhardt bygge displayet ind i svømmebriller. Dem har han som tidligere konkurrencesvømmer i Aalborg Svømmeklub indgående kendskab til:

»Når man svømmer, er det umuligt at holde øje med sin tid samtidig, så jeg syntes, at det ville være et oplagt redskab til at forbedre sin præstation. Det var bare ikke det rigtige sted at begynde, for svømmere er ikke vant til at give noget særligt for deres briller, og teknikken var heller ikke klar til så små briller. Men det bliver den på et tidspunkt,« siger den administrerende direktør med overbevisning.

Han var i gang med en MBA i Australien, da han under et studieophold i Vancouver i faget entreprenuership skrev forretningsplan om heads up display. Opgaven og ideen fik så god respons, at han og tre andre fra studiet endte med at etablere Recon Instruments, som var klar med den første udgave af sin enhed i 2010 og nu har omkring 50 ansatte.

»Det er fjerde skisæson, vi går ind i, og vi har lige gennemført en stor opdatering af Snow2, som skal holde de næste to år. Vi samarbejder med store mærker som Oakley, Smith Optics og Zeal, hvor vores enhed indbygges – foruden med en stribe andre brands, som har briller, der er designet, så man selv kan kombinere med vores enhed, hvis man er interesseret i det.«

Et par Oakley med indbygget Snow2 koster på nettet 5.000-6.000 kr., men er noget billigere i Nordamerika, hvor Recon afsætter omkring 70 procent af sine sportscomputere. Senest har virksomheden også bevæget sig over i solbriller til cykelryttere:

»Nu er vi nået dertil, hvor vi også kan få vores enhed til at fungere med et par solbriller og få det til at se godt ud. Der er ikke så meget plads, og brillerne må ikke blive for tunge, men computeren kræver stadig meget batteri, så det er ekstremt svært at få det hele til at gå op. Nu er det lykkedes, og vi har fået god respons fra markedet.«