Skibsvagter har ikke ført til lovløse tilstande

Selv om det blev mødt med skepsis, da bevæbnede vagter fik lov at være en del af besætningen på civile skibe, har det ikke ført til overdreven magtanvendelse til søs.

ARKIVFOTO. Både 3F og fagforeningen Søfartens Ledere beretter om mange ansøgninger til jobbet som skibsvagter fra folk med forkærlighed til våben, men det har ikke betydet mange skyderier mellem vagter og pirater. Fold sammen
Læs mere
Foto: JIMIN LAI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det sker yderst sjældent, at bevæbnede vagter til søs tager magtmidler i brug.

Dermed gøres frygten om, at det skaber lovløse tilstande på havet at lade private vagter med våben patruljere, gjort til skamme, skriver DR Nyheder.

Danske skibe og rederier har fået tilladelse til at lade bevæbnede vagter være en del af en besætning 188 gange, og blot en enkelt gang har vagterne brugt magt.

»Set tilbageskuende, så har det været en succes,« siger Søren Sørensen, der er formand for sømændene i 3F til DR Nyheder.

Både 3F og fagforeningen Søfartens Ledere beretter om mange ansøgninger til jobbet som skibsvagter fra folk med forkærlighed til våben, men det har altså ikke betydet mange skyderier mellem vagter og pirater.

Siden ordningen blev indført er antallet af angreb på danske skibe er faldet, men det får ikke rederierne til at overveje at lade de bevæbnede vagter gå i land.

»Det er ekstremt at bevæbne vores civile handelsskibe, men det var en nødvendighed, og det har vist sig, at det virker,« siger vicedirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening.