Skibsreder i rødt: Koldings kanonkur

Selv om skibsreder Eivind Kolding har et underskud på 11 mia. kr. med i bagagen, ser han fortsat lyst på tilværelsen.

Foto: Maersk Line
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Måned efter måned må han affinde sig med, at milliarderne forsvinder, ikke op i den blå luft, men ude på de blå bølger. Ned i dybet. Fortvivlende og frustrerende er det – reelt uden mulighed for at vende de blodrøde tal på bundlinjen. Nok kan han skære, fyre medarbejdere og i øvrigt barbere, hvad barberes kan på omkostningskontoen, men det er langt fra nok til at lukke det enorme hul, som den globale økonomiske ned-smeltning har gravet.

Skibsreder Eivind Kolding er chef for A.P. Møller – Mærsks største forretningsben, containerforretningen Maersk Line. Han har den tvivlsomme ære at skulle lægge navn og ansigt til det største underskud nogensinde i Mærsk-historien – og den rækker helt tilbage til 1904.
11,2 mia. kr. lød underskuddet på i Maersk Line for 2009, og dette dræn kunne ikke opvejes af ellers fornuftige resultater andre steder i den vidtforgrenede A.P. Møller – Mærsk-virksomhed med blandt andet olie, detail og bank. Derfor endte det samlede resultat for hele koncernen på et minus på 5,5 milliarder kroner.

Nu skal der trædes på speederen


Eivind Kolding er helt på det rene med, at omverdenen til stadighed vurderer og bedømmer virksomheden, som omverdenen ser den. Selv siger han om det at være i krise:

»I første halvdel af 2009 var vi konkret i krise, ingen tvivl om det. Men vi forholder os anderledes til krisen i dag. Nu har vi planerne, og vi har løsningerne. Vi kan se, at de værktøjer, som vi bruger, virker. Og derfor vil vi nok tillade os at træde lidt på speederen igen her i 2010.«

Set over hele det skrækkelige 2009 tabte Eivind Koldings containerforretning således 31 mio. kr. - om dagen, syv dage om ugen. 31 mio. kr. svarer til, hvad en mellemstor dansk virksomhed ville være himmelhenrykt over at tjene – på et helt år.

I Koldings univers er det at fejle med turn-arounden ikke en option. Han lægger ikke skjul på det professionelle ubehag ved at skulle lægge så stort et underskud frem.

»Ja, det er et meget stort underskud, men man kan sige, at vi henover 2009 har vænnet os til tanken om at skulle præsentere et stort underskud. Første halvår 2009 blev det værste halvår nogensinde. Ikke bare for os, men for alle i branchen. Det forfærdelige er, at hvis man ikke kan se bunden, så kender man heller ikke problemets omfang, og så er det svært at sætte konkrete strategiske tiltag i værk. I juni 2009 ramte vi så den bund, og herefter blev det hele mere klart for os, hvad vi kunne og skulle gøre.«

Raterne på at fragte containere er steget henover andet halvår 2009, og endnu mere i de første måneder af 2010. Så det er måske derfor, at
Eivind Kolding har fået lidt mere kulør i kinderne.

»Raterne er steget, ja, men ingen i branchen tjener endnu penge, og derfor venter vi et underskud, et lille underskud i 2010 – men vi arbejder på og håber på et lille overskud. Det vil være fantastisk motiverende for hele organisationen.«

Nye optimistiske toner


Den eftersætning er i realiteten en helt ny melding fra Esplanaden, hvor de ikke plejer at rutte med de optimistiske forventninger. Eivind Kolding vil ikke uddybe, hvad han konkret mener med et lille underskud, men for at et lille underskud – i størrelsesorden op til en mia. kr. – skal vendes til et lille overskud allerede i år, er der ikke lang vej. Faktisk er det en overraskende positiv melding, containerchefen kommer med. Tidligere har der været forventninger om underskud i Maersk Line ikke bare i 2010, men også 2011 og fortsat utilfredsstillende indtjening i 2012. Selv om de nye investeringer er flyttet bort fra containerforretningen og over mod andre forretningsområder som olie og gas, så er det først og fremmest genopretningen i Maersk Line, der skal bringe hele Mærsk-koncernen tilbage på tidligere tiders indtjeningsniveauer.

Fornyet selvtillid


Eivind Kolding er kommet ud på den anden side af den værste krise for containerrederierne nogensinde med fornyet selvtillid og erkendelse af, at Maersk som storebror i klassen har forpligtelsen til at gå foran.

»Det gør vi gerne, vi vil gerne tage lederskabet inden for linjefart. Blandt andet forsøger at vi at effektivisere farterne mest muligt med slow-steaming (skibene sætter ganske enkelte farten ned og sparer derved enorme mængder bunkersolie, red.). Vi arbejder hårdt på kvaliteten i leveringerne med vores on-time delivery koncepter. I dag leverer vi on-time i 70 procent af tilfældene, det skal op over 90 procent i løbet af et par år. Det er en målsætning, som vi er vi lidt religiøse omkring.«

»Vi vil gøre det markant enklere for vore kunder. Det skal være lige så let at booke en container, som at bestille en bog på internetvirksom-
heden Amazon.com. Og så har vi en klar målsætning om at være det mindst miljøbelastende rederi i branchen. Det er en svær øvelse, miljøaspektet er fortsat et såkaldt blødt salgsargument, men vi er overbeviste om, at der kommer meget mere fokus på miljøet.«