Skibsfart bidrager med 200 milliarder til betalingsbalancen

Dansk søfart viser potentiale trods krisetider. For første gang nogensinde overstiger rederierhvervets valutaindtjening 200 milliarder kroner.

Danmark rangerer blandt verdens fem største søfartsnationer målt på kontrolleret tonnage. I 2013 sejlede dansk søfart over 200 milliarder hjem i eksport. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske rederiers bidrag til betalingsbalancen satte rekord i 2013 med en valutaindsejling på over 200 milliarder kroner. Det skriver Danmarks Rederiforening i en meddelelse.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at dansk skibsfarts samlede valutaindsejling for 2013 blev på 201 milliarder kroner, og det er 6 milliarder kroner mere end tallet i 2012, som er det hidtidige rekordår.

Rekorden skyldes blandt andet en slutspurt af de danske rederier. Deres bidrag til betalingsbalancen var 4 milliarder kroner højere i fjerde kvartal af 2013 end i samme periode af 2012.






Størrelsen på valutaindsejlingen understreger branchens position som den største enkeltbidragsyder til den danske betalingsbalance, mener vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.

»Vi havde forudset et tal på linje med tallet for 2012 eller en anelse lavere. At dansk skibsfarts valutaindsejling slår rekord i et stadig svært marked er imponerende og et udtryk for Det Blå Danmarks styrke og betydning for landet,« siger han i en meddelelse på foreningens hjemmeside.

Valutaindsejling siger dog ikke noget om rederiernes evne til at tjene penge, men viser udelukkende størrelsen af aktiviteter.

Danmark rangerer blandt verdens fem største søfartsnationer målt på kontrolleret tonnage, og erhvervet tegner sig for at transportere ca. 10 procent af verdenshandlen. Containerrederiet Maersk Line løfter den største del af det læs.