Skibsanparter flår Mærsk-chefer

Toppen i A.P. Møller - Mærsk har på egen krop mærket den økonomiske nedtur med underskud i redernes personlige selskaber. Trods det har skibsrederne købt yderligere op i 2008 og ejer nu sammenlagt skibsanparter for over 400 mio. kr.

2008 blev det sidste år, hvor ledergruppen i Mærsk blev aflønnet i form af anparter i rederiets skibe. I dag benyttes en ordning med aktieoptioner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bjørn Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det har været omtalt som en guldgrube – en investering uden risiko og dertil skattebegunstiget.

Sådan har 2008 dog langtfra udviklet sig for skibsrederne i landets største virksomhed A.P. Møller - Mærsk. Disse redere har igennem årene købt skibsanparter i Mærsk-flåden, men det har absolut ikke været nogen guldrandet forretning i 2008, hvor fragtraterne på verdensmarkedet raslede ned. Det hører dog med, at årene for inden var ganske givtige.

Den tidligere førstedirektør Jess Søderberg har tabt tre mio. kr. i 2008. Claus Hemmingsen har tabt fire mio. kr. – og i øvrigt tabt hele sin egenkapital – mens også tidligere skibsreder Tommy Thomsen er hårdt ramt med et underskud på seks mio. kr.

Det fremgår af de regnskaber, som skibsrederne netop har afleveret til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Mærsk-skibsrederne flyttede for nogle år siden deres skibsanparter fra de private selvangivelser over i selskabsregi. Det skete i forlængelse af ændringerne i den såkaldte tonnageskatteordning. Det betød blandt andet en markant mindre belastende beskatning af overskuddene, og det skabte dengang voldsom politisk kritik af de særlige skatteordninger for Mærsk-topfolkene.

Gruppen af anpartshavere består både af tidligere og nuværende skibsredere samt de højest placerede direktører. Jess Søderberg, Tommy Thomsen og Knud Stubkjær udgjorde indtil udrensningen for to år siden toppen i A.P. Møller - Mærsk. Jep Brink, Per Møller og Knud Pontoppidan er direktører – Pontoppidan er dog siden pensioneret.

Hårdt spændt for
Thomas Thune Andersen, Claus Hemmingsen, Søren Skou og Eivind Kolding er de nye skibsredere, som i dag sammen med topchefen Nils Smedegaard Andersen udgør »executive board«, som partnere i firmaet A.P. Møller, der er direktion i konglomeratet. Den særlige – og for mange indviklede – selskabsopbygning ventes ændret og strømlinet inden for få år.

Regnskaberne fra Mærsk-rederne og de øverste direktører viser samtidig, hvor hårdt spændt for de enkelte direktører er.

Søderberg som har købt skibsanparter over en lang årrække har en bogført formue på lige godt og vel 100 mio. kr., selv om han i 2007 ekstraordinært tog et udbytte på ti mio. kr. hjem til den private husholdning.

Claus Hemmingsen har ikke været så heldig med sin timing i 2008. Han har købt kraftigt op af skibsanparter og har nu en beholdning af disse lyseblå skibsanparter til en værdi af 30 mio. kr.

Købet er imidlertid sket for lånte penge, og renterne af den samlede gæld på 30 mio. kr. har mere end barberet hele egenkapitalen bort.

Mærker nedturen selv
Den negative egenkapital ved årets slutning er dog blevet genetableret ved, at Claus Hemmingsen igen har måttet sælge ud af sine anparter for på denne måde at hente »salgsavancer« hjem til den slunkne kasse.

Tidligere besluttede Mærsk Mc-Kinney Møller egenhændigt, hvor mange skibsanparter den enkelte blev tildelt (måtte købe, red.), men det lå også i kortene, at redere og direktører skulle købe anparter for på denne måde på egen krop at mærke, hvad det vil sige at være skibsreder. Nils Smedegaard Andersen har også købt skibsanparter, men han har ladet dem ligge i privat regi.

Også Mærsk Mc-Kinney Møller har selvsagt en stor portion anparter i Mærsk-skibene, men Mc-Kinney Møller har modsat sine ansatte redere og direktører ikke fundet anledning til at lægge disse anparter ind i selskabsregi.