Skibene bygges i Bangladesh

Stella Shipping i Marstal har fundet billige bengalske værfter, som leverer skibe af højeste kvalitet.

Foto: Johnny Wichmann. Økonomidirektør Anders R. Johansson fra rederiet Stella shipping. Rederiet får bygget sine skibe på to værfter i Bangladesh.
Læs mere
Fold sammen

Skibsindustrien i Bangladesh har tidligere mest været vant til at bygge flodpramme til eget brug. Nu er et dansk rederi med til at åbne bengalske øjne for værdien af at levere havgående fartøjer af høj kvalitet.

I 2008 leverede værftet Ananda i hovedstaden Dhaka et såkaldt multiformålsskib på 2.900 ton til rederiet Stella Shipping, som hører hjemme i Marstal på Ærø.

Skibet var det første oceangående skib bygget i Bangladesh og udgjorde med sin værdi på cirka 50 millioner kroner den største enkeltstående eksportordre i landets historie.

- I Kina kan du få bygget et skib til lave lønninger. Det kan du også i Bangladesh, men samtidig er kvaliteten og stålarbejdet væsentligt bedre, siger Anders R. Johansson, økonomidirektør i Stella Shipping, om valget af leverandør.

Det danske rederi vurderer, at man sparer 15 procent af omkostningerne ved at lade sine skibe bygge i Bangladesh. Endnu et skib ventes leveret i september i år, og Stella Shipping har bestilt yderligere fem skibe, som skal leveres i løbet af de næste to år af Ananda og værftet Western Marine i havnebyen Chittagong.

Læs også: Bliv underleverandør for skibsindustrien i Bangladesh

Særlige skatteregler

Fordelene ved Bangladesh består blandt andet i, at befolkning generelt er god til at tale engelsk. Derudover er der adgang til konkurrencedygtig arbejdskraft, samtidig med at der også er kvalificerede lokale ledelseskræfter.

- Du har en overklasse, som er veluddannet, og hvor der er gode ingeniører. De er gode ledere og besidder en vestlig orienteret mentalitet, fortæller Anders R. Johansson. Stella Shipping har i dag syv ansatte i Danmark og tre ansatte i Bangladesh.

Forretning kan godt være forbundet med en del papirarbejde i Bangladesh, men siden skibsbygningsindustrien har vist sig som en værdifuld vej til eksport, er den sektor blevet plejet af myndighederne.

- Myndighederne er begyndt at åbne øjnene for det. De har svært ved at få fremmed valuta til landet, og derfor er der meget restriktive regler for, hvordan du fører dollar ind og ud af landet. Men lige præcis eksport fra skibsbygningsindustrien har fået skatteundtagelser, forklarer Anders R. Johansson.

Læs også: Bliv underleverandør for skibsindustrien i Bangladesh