Skattesager eller ej: Starbucks buldrer derudaf

Starbucks buldrer derudaf rundt om i verden og også i Danmark, hvor blandt andre Dansk Supermarked, ser en god forretning som franchisepartner.

Foto: ERIC THAYER.
Læs mere
Fold sammen

Man kan hade den multinationale café-gigant Starbucks, som Margrethe Vestager onsdag pålagde at betale 20-30 mio. euro tilbage i skatterabat til Holland. Og man kan elske kæden for dens hippe livsstilsudtryk og dens espresso, latte, Caffe Mocha og mange andre varianter af såkaldt kvalitetskaffe.

Men en ting er sikker. Siden den spæde begyndelse med en enkelt kaffebar i Seattle i 1971 er Starbucks vokset vildt og voldsomt og er i dag en af verdens største fastfood/cafe-kæder  målt på antal forretninger. På verdensplan er der i dag omkring 22.000 Startbucks-cafeer, hvoraf halvdelen drives af Starbucks selv, og den anden halvdel af franchisetagere.

Herhjemme holdt Starbucks sit indtog for første gang i 2007, da det lykkedes København Lufthavne at få en af de internationale cafeer til Danmark. Københavns Lufthavn lagde dengang ikke skjult på, at man selv havde taget initiativ til at få Starbucks til København - blandt andet fordi mange udenlandske rejsende i lufthavnen savnede cafe-kæden, som de kendte fra andre lande.

I Juni 2007 lykkedes det så for HMSHost, der er en specialiseret franchisetager i butikker i lufthavne verden over, at få en aftale i stand med Starbucks. Den gang var det en fjer i hatten for København Lufthavne, fordi det blev den første lufthavn i Skandinavien, der fik den eftertragtede forretning i hus. Siden har HMSHost og Starbucks åbnet yderligere to caféer i Lufthavnen.

Fra Starbucks' indtog i lufthavnen skulle der gå fem år, før danskerne kunne komme på Starbucks til hverdag. Siden 2012 har Dansk Supermarked og Starbucks åbnet 13 Starbucks i Danmark - de fleste af dem i forbindelse med eksisterende Salling, Føtex eller Bilka-varehuse. Men de to partnere er også begyndt at etablere enkelte, selvstændige Starbucks på strøgplaceringer som led i en franchiseaftale mellem de to selskaber.

I december sidste år åbnede Starbucks på landets måske mest attraktive adresse - nemlig Rådhuspladsen i København. Næste skud på stammen er annoceret til november, når Starbucks  og Dansk Supermarked åbner i forbindelse med Føtex på Strøget i Vejle. Og i begyndelsen af 2016 åbner de en ny Starbucks på Trianglen på Østerbro i København.

Det bliver den fjortende i Dansk Supermarked-partnerskab og nummer 22 i Danmark, der skal tage konkurrencen op mod danske kæder som Baresso, Riccos kaffebar, små selvstædige caféer og fancy bagerkæder som Emmerys.

Dansk Supermarked er den største af Starbucks' seks partnere i Danmark, og det samarbejde stopper ikke her.

»Vi har tidligere været ude at sige, at vi vil fordoble antallet af kaffebarer inden for de næste tre år, og det mener vi stadig,« siger kommunikationskonsulent Martin Møller Aamand.

»Vi ser et stort potentiale i at udbrede Starbucks til endnu flere danskere, for det er et marked med hastig vækst. For os er det afgørende, at nye Starbucks-kaffebarer placeres der, hvor kunderne er.«

Martin Møller Aamand ønsker ikke at beskrive franchiseaftalen med Starbuck nærmere,

»Men det er os, der driver forretningerne, og overskuddet beskattes i Dansk Supermarked på lige fod med de øvrige forretninger,« siger han med henvisning til den aktuelle skattesag i Holland.

På verdensplan solgte Starbucks sidste år kaffe for 110 milliarder kr. Overskuddet før skat løb op i 21 milliarder kr., og når skatten var betalt var der 14 milliarder kr. tilbage.

Hver dag åbner kaffekæmpen netto 4-5 nye forretninger.