Skaterdrengen rykker med dansk modekomet

Skater og modeboss. Soulland og modedesigneren Silas Adler er ikke bare kendte i det danske modeunivers, også udlandet vil have fingre i dem. Fredag præsenterer Soulland et nyt samarbejde med de tunge drenge fra Nike.

Silas Adler er tilbage til rødderne med sin nye kollektion. I samarbejde med Nike har han skabt en særlig tøjlinje til skatere. Foto: Sascha Oda Fold sammen
Læs mere

Det hele begyndte med en skater T-shirt med forskellige prints i 2002. Sidenhen har Soulland udviklet sig til at være en af de helt tunge drenge i den danske modeverden. Og nu har Nike prikket på Soullands skulder.

»Det betyder enormt meget for mig både personligt og for min virksomhed, at de har taget fat i os,« siger Silas Adler.

Det er blevet til en lille kollektion, som bliver præsenteret under den danske modeuge på fredag til et mindre event. I en periode har skateboardet været skjult. Men nu kommer skaterstilen tilbage i det nye samarbejde med Nike SB, som er en særlig linje til skatere.

For Silas Adler har det ikke været en svær opgave. Silas har nemlig været fascineret af og selv stået på skateboard, siden han var otte år. Det hele startede med en underlig og larmende lyd nede fra gaden. Og da den otte-årige dreng kiggede ud af vinduet, så han nogle store skaterfyre, der regerede på gadehjørnet. Kærlighed ved første blik.

»Jeg har mine rødder i skaterkulturen,« understreger han.

I Silas’ unge år var skateboard alt. Og mange af de relationer, Silas har opbygget under sine skateboard-ture i Danmark og udlandet, bliver flittigt brugt nu. For som han siger:

»Netværk er alt i den her branche.«

Ven og samarbejdspartner

»Vi mødtes på natklubben Rust, dengang den var smart«, fortæller Silas Adler grinende.

I ti år har hans trofaste kompagnon Jacob Kamp Berliner stået ved hans side. Sammen har de gjort Soulland til det, det er i dag. På trods af at de ikke havde den største viden omkring modevirksomheder til at begynde med.

»Vi begyndte sammen fra nul af. Men vi havde samme forståelse af, hvor vi gerne ville hen, og så har vi lært det hen ad vejen,« uddyber han.

I Silas Adlers øjne har det været en styrke for modevirksomheden Soulland, at de ikke kendte alle regler til at begynde med. På den måde har de nemlig kunnet skabe noget unikt.

Det er særligt de seneste par år, at Silas Adler har kunnet mærke det hårde arbejde blomstre. Det rykker nemlig nu for Soulland. Internationalt samarbejde og masser af udenlandske indkøbere fra både Paris og London.

»Der er en helt anden interesse nu. I dag kan indkøbere ikke sige nej til at se vores kollektion. Det kan godt være, at de ikke kan lide Soulland. Men de er nødt til at kigge på os med seriøse øjne,« understreger Silas Adler. Udlandet har derfor fået Silas Adlers interesse, og derfor er det ikke på den danske modescene, at Soullands modeshow bliver afholdt.

»I Danmark er der måske 40 til 50 butikker, Soulland kan komme i. Potentialet ligger i udlandet for os,« siger han.