SKAT: PR-bureauer på kant med loven

To danske PR-bureauer arbejder for ulovlige udenlandske spillefirmaer - og PR-branchens formand ejer det ene bureau. SKAT overvejer politianmeldelse.

Den danske PR-branches mr. etik, formand for PR-brancheforeningen Nils Rasmus Hansen, er på kant med loven i sit firma Informationsgruppen, mener SKAT.

Informationsgruppen udfører PR-arbejde for to store udenlandske online spillesider, PokerRoom.com og Holdempoker.com.

Også PR-bureauet Waterfront udfører arbejde for et udenlandsk spilleselskab - giganten 888.com.

"De omgås med firmaer, som overtræder den danske lovgivning. Ifølge Tips- og Lottoloven er det ulovligt at udbyde spil i Danmark uden at have bevilling," siger jurist Morten Rønde fra spillemyndigheden hos SKAT til Business.dk.

Ifølge Morten Rønde har SKAT tidligere politianmeldt flere reklamebureauer til politiet for at markedsføre udenlandske spilleselskaber. Og nu retter SKAT søgelyset mod PR-branchens arbejde for selskaberne.

"I sidste ende kan det ende med en politianmeldelse," siger Morten Rønde.

Morten Rønde understreger, at han ikke må udtale sig om de konkrete sager. Men forelagt oplysningerne om, at bureauerne sender pressemeddelelser ud i Danmark om de udenlandske spilleselskaber, er hans holdning klar:

"Når man laver kampagner for sådan nogle firmaer, så balancerer man på kanten af loven. I hvert enkelt tilfælde går vi ind og kigger på, hvor væsentlig indsats de har ydet for at udbrede ulovligt spil i Danmark. Min umiddelbare opfattelse er, at PR-firmaerne omgår loven," siger juristen.

Hos Danske Spil - der har monopol på spil i Danmark - er informationschef Thomas Rørsig rystet over sine kommunikationskolleger.

"Som medlem af Dansk Kommunikationsforening vil jeg sige, at det er dybt problematisk. De arbejder for selskaber, som overtræder dansk lovgivning, og derfor finder jeg det helt selvfølgeligt, at man ville fravælge disse kunder," siger han.

Direktør Nils Rasmus Hansen fra Informationsgruppen er også formand for Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder. Foreningens egne etiske regler foreskriver, at "ethvert firma og enhver organisation, der virker inden for det åbne samfunds love og regler, betragtes som en acceptabel, potentiel kunde for en PR-virksomhed."

Men Nils Rasmus Hansen afviser, at Informationsgruppen skulle være på kant med lovgivningen.

PR-arbejde og markedsføring er nemlig to helt forskellige ting, siger han i artiklen "PR-direktør: "Vi befinder os i en gråzone." - klik her og læs den.