Skandaleramt bilboss taler for første gang: Det er et komplot - ikke grådighed

Den skandaleramte bilboss Carlos Ghosn, der er anholdt for anden gang i Japan, har for første gang udtalt sig om de omfattende anklager om svindel, der er blevet rejst mod ham.

Den tidligere leder af alliancen bestående af Renault-Nissan-Mitsubishi Motors, Carlos Ghosn, har via en videooptagelse for første gang udtalt sig om svindelanklagerne mod ham. Fold sammen
Læs mere
Foto: CHARLY TRIBALLEAU / AFP / RITZAU SCANPIX

Carlos Ghosn har svært ved at slippe fri. Den tidligere chef for Renault, Nissan og Mitsubishi blev i sidste uge på ny arresteret af de japanske myndigheder, efter at han ellers i marts var kommet ud mod kaution.

Nu har den brasilianskfødte forretningsmand for første gang udtalt sig offentligt om hele affæren, der har betydet et gevaldigt fald fra tinderne. Ifølge Reuters afspillede Carlos Ghosns advokater en videooptagelse med den detroniserede bilboss, hvori han afviste alle beskyldningerne om svindel, der har svirret om hans person, siden hans første anholdelse i Japan i november sidste år.

»Dette er en sammensværgelse ... det handler ikke om grådighed eller diktatur. Det drejer sig om et plot, det handler om en sammensværgelse, det handler om en kniv i ryggen,« sagde Carlos Ghosn ifølge det amerikanske nyhedsmedie, der også bemærkede, at han så markant tyndere og mere gråhåret ud end før anholdelsen.

Carlos Ghosn blev i første omgang anholdt og sigtet for flere former for finansiel kriminalitet, som han skulle have foretaget sammen med et andet medlem af Nissan-betyrelsen. Ghosn skulle have holdt en del af sin indtægt skjult i koncernens officielle regnskaber. Derudover skulle han have anvendt koncernens midler til privat brug.

Luksuslystbåde eller frygt for Nissans fremtid

I marts betalte han så 59 mio. kr. i kaution og kom på fri fod for en kort stund. For den 4. april blev han anholdt af de japanske myndigheder på ny med friske anklager om, at han skulle have overførte Nissan-penge til en forhandler i Oman, hvorfra han trak millioner ud til privat forbrug - herunder køb af luksuslystbåde.

Carlos Ghosn blev ellers aflønnet på et ganske pænt niveau for bilbranchen. Den officielle aflønning for hans arbejde med de tre forbundne bilfabrikker lyder årligt på 6,5 mio. dollar fra Nissan, 8,5 mio. dollar fra Renault og to mio. dollar fra Mitsubishi. I alt i omegnen af 100 mio. danske kroner årligt.

Den nu 65-årige Carlos Ghosn startede sin karriere hos dækfabrikanten Michelin, inden han blev hyret af Renault. Her blev han i 1999 sendt til Japan for at få styr på forretningen i Nissan, som Renault havde købt en andel af. Det gjorde han så godt, at han i 2005 fik topchefposten i Renault. Senest skal han have forsøgt at stramme Renaults greb om Nissan og føre alliancen mellem de to selskaber til en decideret fusion. Og det er det, som ifølge Carlos Ghosn har ført til hans fængsling.

»Der var frygt for, at det næste skridt i alliancen med hensyn til konvergens og i retning af at gå i retning af en fusion på en eller anden måde ville true nogle mennesker eller i sidste ende true Nissans autonomi,« sagde Carlos Ghosn i videooptagelsen.