Skal taxameteret tælle i din egen bil?

Ideen om roadpricing har fået ny opbakning fra Produktivitetskommissionen. Det er vigtigt at afprøve på danske forhold, understreger kommissionens formand.

Produktivitetskommissionen opfordrer til, at roadpricing skal afprøves under danske forhold. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I stedet for de mange faste afgifter, som danske bilister betaler hvert år, skal det koste penge pr. kørt kilometer.

Det mener Produktivitetskommissionen, som dermed lægger sig i kølvandet på blandt andet Trængselskommissionen, Ingeniørforeningen og Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Kommissionen fremlagde onsdag sin næstsidste rapport, som handler om, hvordan vi kan få mere ud af vores infrastruktur. Og den indeholder en klar anbefaling om, at man sætter gang i et dansk forsøg med roadpricing, som for eksempel vurderes at kunne halvere den årlige spildtid i den københavnske trafik.

Men i lighed med de fleste af rapportens anbefalinger er det ikke en idé, der udløser umiddelbar begejstring i regeringen. Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) understreger, at Danmark ikke skal være first mover på området og underbygger det med grelle eksempler som Rejsekortet og IC4-toget.

Danmark skal i stedet vente i ro og mag på, hvilke erfaringer andre europæiske lande gør sig over de næste par år, og så kan spørgsmålet tages op til den tid, mener hun.

»Vi er nødt til at have noget viden, før vi går videre med det, så derfor siger vi nej til roadpricing nu. Men det kan da godt være, når alting falder på plads, at vi ændrer holdning, men det tager vi så stilling til, når den tid kommer,« siger Pia Olsen Dyhr.

Vigtigt med dansk forsøg

Det er også rigtigt fint, at vi ikke er de første til at afprøve teknikken, mener Peter Birch Søren, Produktivitetskommissionens formand. Men det er ikke tilstrækkeligt, mener han.

»Vi synes, man burde supplere med et forsøg herhjemme også, fordi det trods alt er de danske forhold, der er afgørende for, hvordan det vil virke,« siger han.

Over for Berlingske opfordrer teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Morten Kabell, i stærke vendinger regeringen til at genoverveje spørgsmålet om roadpricing.

Han mener, at København er ved at »sande til« i trafik og understreger, at det vil være en fordel for såvel private som erhvervslivet, at trængslen nedbringes i hovedstaden.

Produktivitetskommissionen lægger op til, at det skal koste 50 øre pr. kilometer i grundtakst at lufte bilen, mens det skal koste 2,50 kroner i den københavnske myldretid.