Skal danske banker frygte fransk Twitter?

Franske Twitterbrugere kan nu sende penge direkte til hinanden via det sociale medie. Har de traditionelle banker - også herhjemme - noget at frygte?

Nu kan franske Twitterbrugere overføre penge til hinanden. Fold sammen
Læs mere
Foto: DADO RUVIC
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Twitter-brugere i Frankrig kan nu sende penge via det sociale medie til deres netværk af følgere. Det sker i samarbejde med en landets største finanskoncerner.

Dermed viser Twitter muskler i den tiltagende konkurrence på området for digitale betalinger, der også giver stof til overvejelse i de etablerede banker herhjemme.

Med den nye funktion til pengeoverførsler, hvor der kan sendes penge via Twitters enkle beskedsystem med plads til blot 140 tegn, overhaler Twitter konkurrenten Facebook, der rygtes på trapperne med en lignende service til brugerne.

Funktionen på Twitter er blevet til i samarbejde med S-Money, der er en del af franske Groupe BPCE, der med brands som Banque Populaire og Natixis har samlet 36 mio. kunder. Ligesom Danske Banks Mobile Pay-tjeneste, hvor det er muligt at foretage mindre pengeoverførsler via mobiltelefonen, er Twitter-funktionen i Frankrig baseret på betalingskort og er altså ikke koblet direkte til brugernes bankkonti.

Digitale betalinger - ikke mindst via mobiltelefonen - er et fokusområde i alle dele af finanssektoren i disse år. Ny teknologi har fået nye spillere - herunder også Facebook, Apple og Google - til at interessere sig for mulighederne, og det har fået flere iagttagere og analytikere til at tale om et nybrud i sektoren.

Også bankerne selv er opmærksomme på det nye kuld af konkurrenter. I august betegnede bankdirektør i Danske Bank Tonny Thierry Andersen det som "en af de største forretningsmæssige udfordringer i flere årtier".

"De største konkurrenter, vi ser i fremtiden, er ikke banker. Det er nye aktører som blandt andre Google og Amazon, men også andre typer firmaer som Starbucks. Evnen, de har, til at bygge digitale økosystemer op er en potentiel alvorlig trussel for bankernes indtjeningsniveau," lød det fra bankdirektøren.

Alligevel er en række af de hjemlige finansanalytikere, som Berlingske Business har talt med, skeptiske over for de nye aktørers betydning.

"Vi tror ikke, at det vil have den store effekt. De sociale medier baserer sig på den infrastruktur, som bankerne stiller til rådighed eller på andre betalingstjenester fra for eksempel kortudbydere som MasterCard eller Visa," siger Jesper Christensen fra Alm. Brand.

Analytiker Andrew Copeman fra AITE Group påpeger over for Reuters, at de sociale medier ikke nødvendigvis skal ses som en trussel, men også kan være attraktive for bankerne at samarbejde med.

"Fra Twitters synspunkt er der en grænse for lysten til at involvere sig i selve betalingsformidlingen. Lige nu ser bankerne formentlig Twitter og andre sociale medier som markedsføringskanaler, hvor de kan nå en bredere gruppe af deres kunder, og som giver mulighed for at udbrede bankens eksisterende mobilløsninger."

Facebook har hyret den tidligere direktør for betalingstjenesten PayPal, David Marcus, til at stå for udviklingen af en funktion for pengeoverførsler. Der spekuleres heftig i, at Facebook-funktion med pengeoverførsler skal indbygges i den relativt nylancerede Messenger-app, hvilket er blevet delvist bekræftet af Facebooks grundlæggger og adm. direktør Mark Zuckerberg.

"Der vil over tid komme et vist overlap mellem Messenger og betalingsfunktioner," sagde Zuckerberg i forbindelse med fremlæggelsen af det seneste kvartalsregnskab.

I firmaet PlusCon råder konsulent Henning N. Jensen bankerne til at følge udviklingen nøje og vurdere, hvornår man skal slå til.

"Man skal følge tendensen på den internationale arena, og sørge for at være klar til at rulle et produkt ud, når befolkningener klar. Og så er det afgørende at have et intuitivt produkt, som er brugervenligt. Men man skal også være klar over, at betalingsformidling er et dyrt område at kaste sig over, og at vi så godt som aldrig har set nogen tjene penge på det de første fem år."