Skagen-ure vil slå de største i Japan

De dansk-designede Skagen-ure er på rekordtid blevet blandt de mest populære i Japan. En massiv årlig vækst får firmaet til at satse på snart at have udkonkurreret de japanske konkurrenter og blive Japans bedstsælgende urmærke.

Skagen ure. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner

TOKYO: Det er ligesom at prøve at sælge sand i Sahara. For hvordan skulle dansk-designede ure dog kunne stå distancen i et land som Japan, der er kendt for sine massefremstillede ure og urmærker som Seiko, Citizen og Casio. Ikke desto mindre har Skagen Designs, der blev stiftet af det danske ægtepar Henrik og Charlotte Jorst, på rekordtid fået etableret sig i Japan, hvor de i dag regnes for at være det tredjestørste urmærke i landet.

Skagen Designs har hovedsæde i USA, men er fortsat ejet af det danske ægtepar og har danske Steen Albrechtslund som administrerende direktør. Og det er tydeligt, at det ikke ligefrem er den danske jantelov, der styrer ambitionsniveauet i firmaet.

»Vi sigter mod at blive det bedstsælgende urmærke i Japan og i første omgang etablere os med 800 salgssteder i butikker over hele Japan. Ydermere vil vi udvikle Skagen-brandede salgskanaler, såsom egne butikker. I dag ligger Skagen i hælene på Seiko og Citizen, men med en årlig vækst i salget på omkring 30 pct. i Japan vil vi ændre det,« siger Steen Albrechtslund, der oplyser, at Skagen-ure i dag kan købes omkring 450 steder i Japan.

I stormagasinerne i det verdensberømte Ginza-distrikt midt i Tokyo er Skagen ure i høj grad synlige. Midt en hvirvel af internationale luksusmærker, stikker Skagen Designs ure ud - både i form af en langt lavere pris end de internationale urproducenter og i form af et design, der med sin enkle og kølige nordiske stil, er helt anderledes end den ofte tunge og pyntede stil, de internationale mærker dyrker.

Og faktisk er det netop det danske design, som gør Skagen-ure til noget særligt og måske særligt egnede til det japanske marked.

Læs også: Muligheder for dansk design i Kina?

»Den stramme æstetik, som den danske designtradition deler med den japanske, er vigtig herude. Samtidig er Danmark et rigtigt godt brand i Japan og de to ting er vigtige,« siger Steen Albrechtslund.

Der er to store urkæder, Loft og Tic Tac, som sætter dagsordenen i Japan. Derfor er det vigtigt at være godt repræsenteret i netop de kæder. Og her ruller Skagen Designs et totalkoncept ud, som bl.a. sikrer, at der er masser af liv i Skagens dele af forretningerne.

Sans for æstetik

»Distribution og arbejdet i butikkerne er meget vigtigt i Japana. Vores team i APAC under ledelse af direktør Anita Jensen arbejder intenst med placeringerne af vore ure med salgsmix, med aktiviteter og med rotation af vore ure. Samtidig er vi konstant til stede i butikkerne for at kunne afkode dynamikkerne og japanernes særegne tilgang til forretning og forbrug. Det er vigtigt, at udenlandske virksomheder i Japan har en vis fleksibilitet og kan tilpasse sig japanernes stærke tilknytning til egen kultur og tro på egne forretningsmodeller,« siger Steen Albrechtslund, der har et enkelt svar på, hvorfor en virksomhed som Skagen tør gå ind på et marked som Japan, der om noget er kendt for sine store nationale urproducenter.

Læs også: Dansk design er blevet prisvenligt

»Fordi der er 120 millioner potentielle kunder med høj købekraft og en helt unik sans og forkærlighed for stram æstetik. På den led deler japanere og danskere et design-DNA. Samtidig tror vi så fast på den enkle og effektive forretningsmodel, som Henrik og Charlotte Jorst udviklede, og på vores tilgang til markedet: Topdesign til en pris, der kan betales,« siger Steen Albrechtslund.

Japan har ry for at være et meget lukket land. Hvordan har I åbnet dørene derude?

»Vi arbejder med at skabe vedvarende relationer med partnere og agerer ud fra en dyb respekt for japansk kultur og vores partnere samtidig med, at vi stiller forventninger og krav, der er afstemt. Det er ikke nemt at blive gode venner med japanere, og danskere kan ikke bare gå ind i det japanske folk »med træsko på«. Det ville blive opfattet som påtrængende og primitivt. Venskaber skal vokse og bygge på tillid, og begge partnere skal gøre sig fortjent til at indgå i denne mellemmenneskelige franchise. Det er et stort skridt for en japaner, men er man først inde i varmen, har man en loyal ven for livet, man kan dele alt med.

Succesen i Japan må give lyst til mere forretning i Asien. Hvor og hvordan kan I udbrede Skagen urene?

»Skagen har i dag over 1.500 salgssteder i Asien, og vi forventer at nå over 2.000 i 2011. Vi har omfattende planer for en række andre asiatiske lande - herunder naturligvis Kina - helt ned til mål på distribution, rotation, antal af aktiviteter, produktmix, prissætning og lagerbeholdning på alle APAC-markeder. Det eneste marked, vi nok hellere må holde os fra, og som vi ikke satser på, er Nordkorea - på kort sigt,« siger Steen Albrechtslund med et stort grin.