Skærpet kritik af tinglysningskaos

Ventetider på over hundrede dage og timelange telefonkøer. Kritikpunkterne af den digitale tinglysning er mange og omfattende, og nu går advokater og ejendomsmægler sammen til justitsminister Brian Mikkelsen for at få styr på problemet.

Foto: JENS NOERGAARD LARSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når køber og sælger er enige om prisen og har rystet næver, kan de godt væbne sig med tålmodighed. Der kan nemlig gå op til 100 dage før tinglysningen af huskøbet er gennemført. Siden den digitale tinglysning blev indført i september har der hersket kaotiske tilstande i Tinglysningsretten i Hobro.

Det får nu Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Boligadvokater og Danske Advokater til at gå sammen til justitsminister Brian Mikkelsen, der er øverste ansvarlig for tinglysningen.

"Vores tålmodighed er opbrugt. Man sagde, at der ville være børnesygdomme indtil nytår, og det var vi forstående for. Nu er IT-systemet begyndt at fungere forholdsvis godt, men der er stadig utrolig lang ventetid på de sager, der skal løses manuelt," siger Paul Mollerup, adm. direktør i Danske Advokater.

Domstolsstyrelsen kom i går med en handlingsplan, der skal sikre, at tinglysningen bliver gennemført på ti dage for de mest normale sager. Men efter et efterår med dårlig kommunikation, manglende vejledninger og håbløs sagsbehandlingstid, vil advokater og ejendomsmæglere nu have justitsminister Brian Mikkelsen til at sikre, at der kommer styr på tinglysningen.

"Det er sidste chance. Det der står i den plan skal gennemføres, ellers må der være nogle konsekvenser. Hvis det er et ressource spørgsmål, så må de finde nogle flere midler," siger Paul Mollerup.

Den langsomme sagsbehandlingstid har betydet at over 60.000 sager tårner sig op på tinglysningsrettens venteliste. Og mens køber og sælger venter, må de trækkes med ekstra høje renteomkostninger, fordi købet ikke kan gennemføres før tinglysningen er klaret.

"Vores kunder kan ikke få afsluttet handlerne. Det betyder, at de hænger på uafsluttede forløb omkring finansiering, som kommer til at koste en ekstra renteudgift. Derudover er der også en stor psykisk belastning, når man ikke ved, hvornår tinglysningen endelig går i gennem," siger Paul Mollerup.

Se Domstolsstyrelsens handlingsplan, der skal fremme tinglysningen, her.