Skæbneuge for Nykredits lokkemad

Skatterådet skal tirsdag tage stilling til, om Nykredits lokkemad til vrede kunder, de såkaldte Kundekroner, er skattepligtige. Både kunder og konkurrenter får dermed svar på, hvor store Nykredits prisstigninger reelt kommer til at være.

Tirsdag mødes Skatterådets 19 medlemmer for at tage stilling til, hvorvidt Nykredits særlige bonusmodel – »KundeKroner« – kan udbetales til kunderne, uden at det udløser indkomstskat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Der kommer nu klarhed om den lokkemad, som Nykredit i månedsvis har stillet tusindvis af utilfredse kunder i udsigt.

Tirsdag mødes Skatterådets 19 medlemmer for at tage stilling til, hvorvidt Nykredits særlige bonusmodel – »Kundekroner« – kan udbetales til kunderne, uden at det udløser indkomstskat. Afgørelsen er allerede to gange blevet udskudt.

Sagen går tilbage til 4. februar i år, hvor Nykredit annoncerede en kommende børsnotering for at polstre realkreditkæmpen mod skrappere krav fra de såkaldte Basel 4-regler. Nykredits kunder blev samtidig præsenteret for, at de skulle betale mere i form af højere bidragssatser, som er løbende gebyrer på boliglån. Det skabte en regulær kundestorm mod Nykredit i februar og marts.

KundeKronernes logik

Lokkemaden til de mange vrede kunder var det såkaldte »kundekroner«, som Nykredit dog indtil videre ikke har været særlig konkrete omkring. Det er Nykredits plan, at »kundekronerne« skal komme kunderne til gode i form af rabatter, som dermed nedsætter kundens bidrags- eller rentebetalinger til Nykredit-koncernen. Det bliver dyrere nu og billigere senere gennem tilbagebetalinger, lyder logikken.

Flere eksperter har dog sået alvorlig tvivl om, hvorvidt »kundekronerne« via Nykredits finte i værste fald bliver beskattet to gange og dermed gør omvejen tilbage til kundernes lommer til en dårlig forretning.

Torben Bagge, partner og skatteekspert hos Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen, kalder tirsdagens afgørelse fra Skatterådet for »højst interessant«, fordi der er »store summer på spil for kunderne«.

»Beløbet, som kunderne får tilbage, afhænger naturligvis af indkomstbeskatningen, men i runde tal er en krone dobbelt så meget værd, hvis ikke man skal dele den med skattefar. Selvfølgelig kan Nykredit godt lave et produkt, hvor de giver kunderne penge tilbage, men hvis kunderne skal af med 50 øre hver gang, de får en krone tilbage, er kunderne nok kun halvt så glade, som hvis kunderne kan beholde hele kronen. Hvis Nykredits kunder skal betale skat af kundekrone-modellen, er det et eller andet sted Ebberød Bank. Hvis kunderne betaler en krone ind og får en halv krone tilbage, er det kun Skat, der tjener på, at man gør det den vej rundt,« siger Torben Bagge.

Også Thomas Eskildsen, senioranalytiker i Jyske Bank, har svært ved at forestille sig, at Nykredit får grønt lys til den skattefrie bonus.

»Hvis Skatterådet afviser Nykredits model, udhuler det lidt af fordelen ved kundekrone-konceptet. Det afhænger af, hvor stort et beløb Foreningen Nykredit vil udbetale i kundekrone-programmet, fordi udbetaler man en meget lille del, har det ingen betydning, men udbetaler man en meget stor del af det overskud, man får op, så har det en stor betydning,« siger han.

Foreningen Nykredit, der står bag Nykredit og Totalkredit, har foreløbig meddelt, at man vil udbetale 600 millioner kroner til de kunder, der rammes af bidragsstigninger pr. 1. juli 2016. Disse kunder får ifølge Nykredit 1.000 kroner i »Kundekroner« pr. lånte million.

Konkurrenter lurepasser

Siden Nykredit varslede højere bidragssatser, har de andre realkreditinstitutter været overraskende tavse. Direkte adspurgt om, Jyske Bank/BRFkredit, ikke bare lurepasser på Nykredit/Totalkredits prisforhøjelser og selv hæver priserne næste år, svarede Jyske Banks topchef, Anders Dam, i sidste uge til Berlingske:

»Vi er en mindre spiller, så vi vil normalt være prisfølger til de store. Men vi kan ikke gennemskue Nykredits koncept med Kundekroner, hvor de vil sende penge tilbage til kunderne. Derfor ved vi reelt ikke, hvad Nykredits priser er,« sagde Anders Dam.

Netop at ligge på lur er, hvad Mads Thinggaard, bankanalytiker i Handelsbanken, mener, at Nykredits hovedkonkurrenter, Danske Bank og Jyske Bank, i øjeblikket gør i forhold til at hæve bidragssatserne.

»Set med mine øjne spiller Jyske Bank et volumenspil i forhold til de utilfredse kunder i Totalkredit, mens Danske Bank forholder sig mere tavs og måske ser muligheder for at styrke sit image hos de danske privatkunder. Inden udgangen af 2016 vil de nye Basel 4-regler formentligt være kendt, og tidspunktet for den endelige udformning af de nye globale kapitalkrav vil i mine øje være et godt bud på, hvornår en eventuel forhøjelse kunne blive annonceret af Danske Bank. På det tidspunkt vil man formentligt også kende størrelsen på Nykredits kundecheck efter skat, og man kan vurdere om vreden hos kunderne har lagt sig lidt,« siger Mads Thinggaard.

Formand i Foreningen Nykredit, Nina Smith, har ikke ønsket at besvare spørgsmål vedrørende »Kundekroner«, før der er en skattemæssig afklaring. Hun har dog tidligere udtalt, at Nykredit holder fast i konceptet, uanset om »Kundekroner« bliver skattefrit eller ej.