Skæbnetime for dansk radioreklame

REKLAMEGYSER 09: Selvom landets største kommercielle radiokanal, Radio 100 FM, mandag undgik at få indraget sendetilladelsen, peger pilen nedad for radiomarkedet, vurderer mediebureuaerne. Hos Nova FM er man uenig.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som om der ikke var problemer nok at kæmpe med for de kommercielle danske radiostationer, truer en økonomisk afmatning nu også de hårdt prøvede radiochefer.

De største kommercielle radiostationer er stadig milevidt fra overskud, og ifølge fem af landets største mediebureauer får de ikke hjælp af et voksende radiomarked foreløbig.

Grafik: Nettet scorer nu mest som annoncemedie

Mediebureauerne Mindshare, Phd., Carat, OMD og IUM vurderer i gennemsnit at radiomarkedet er faldet med 11 pct. ved udgangen af 2008. Spådommene for 2009 varierer fra en nulvækst til minus 11 pct., men ingen tror, at markedet vokser.

Alligevel er der en smule optimisme at spore efter at det mandag stod klart, at Radio 100 FM trods trusler om det modsatte betaler for det kommende års sendetilladelse og dermed afværger et totalt kollaps på det kommercielle radiomarked.

Hos SBS Radio, der står bag Nova FM og The Voice, ser bestyrelsesformand Eric Hansen da også noget mere optimistisk på fremtiden end de mediebureauer, som han er afhængig af.

”Hvis der er de samme aktører på markedet til næste år, forventer vi, at radiomediet vil vinde markedsandele. Vi gør os ingen forhåbninger om en stor vækst på reklamemarkedet, men erfaringen viser, at radiomediet vinder markedsandele i nedgangstider, fordi det er et hurtigt, billigt og taktisk medie,” siger Eric Hansen.

Hvis Radio 100 FM, som alt nu tyder på, fortsætter i sin nuværende form i 2009 forventer han en vækst på 10 pct. til radiomediet i 2009.

”Man må forvente mere taktisk markedsføring. Annoncørerne vil gå væk fra de imageskabende kampagner og i stedet fokuserer på at sælge produkter fra hylderne,” siger Eric Hansen.

Det er dog ikke alle i radiobranchen, der deler Eric Hansens optimistiske syn på 2009.

”Jeg forventer en nedgang i radiomarkedet, der bunder i de lokale forhold. Butikkerne får vanskeligere ved at tjene penge og radio er et tilvalgsmedie. Det er et af de steder, man sparer først, og det kan vi allerede mærke nu,” siger Steffen Stenbæk, radiochef på Sjællandske Mediers lokalradio, Radio SLR, og indtil for få uger siden formand for lokalradioernes brancheforening, Radioerne.

”Vi risikerer et fald på 20 procent, hvis den økonomiske krise trækker ud. Jeg håber kun det bliver 10 pct., men uanset hvad, skal der rebes sejl rundt omkring,” siger Steffen Stenbæk. Han sender samtidig en bredside af sted mod Christiansborg.

”Politikerne i Danmark har et meget stort ansvar for, at det kommercielle danske radiomarked stort set er brudt sammen,” siger han med henvisning til de langvarige politiske diskussioner om det kommercielle radiomarked, der ikke har kastet ændringer af sig.

Reklamegyser 2009: Annoncører bruger de fleste penge på nettet

Reklamegyser 2009: Aviser skal ruste sig til annoncegyser

Reklamegyser 2009: Digital vækst i biograferne

Reklamegyser 2009: Magasinbranchen i stormvejr

Reklamegyser 2009: Skæbnetime for dansk radioreklame

Reklamegyser 2009: Nye nichemedier taber mest på krisen

Reklamegyser 2009: De røde TV-tal vokser

Reklamegyser 2009: Hårde tider på overset marked

Reklamegyser 2009: Outdoor stærkt ind i vanskeligt år