Site sætter fokus på vækst

Et hjørne af det nye Virk.dk er målrettet iværksætteri og vækstivrige virksomheder.

Kontorchef i Erhvervsstyrelsen, Carsten Ingerslev Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarne Lüthcke
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Målgruppen for Erhvervsstyrelsens website Virk.dk er erhvervsdrivende i specielt det lille og mellemstore segment. Med opgraderingen af hjemmesiden torsdag har styrelsen bag dog valgt at sprede nettet yderligere ud.

Fremover vil Virk.dk være mere fokuseret på at give iværksættere og vækstvirksomheder en hjælpende hånd. Det fortæller den projektansvarlige kontorchef i Erhvervsstyrelsen, Carsten Ingerslev, om det såkaldte »Virk Startvækst«.

»Der er rådgivning til virksomheder om, hvordan de skal drive virksomhed, starte den – samt om hvilke veje der kan være til eksempelvis kapital og yderligere rådgivning. Man kan kalde funktionen for en blød rådgivningsdel til virksomhederne,« siger kontorchefen og tilføjer:

»Rådgivningsdelen er således moderniseret – og nu bygget ind i Virk.dk.«

Baggrunden for at placere funktionen under Virk.dk er i Carsten Ingerslevs optik såre logisk. Virk.dk er alt andet lige et værktøj for både virksomheder og en indgangsportal for iværksættere. De undgår næppe at gå igennem Virk.dk – derfor kan man lige så godt forsøge at nå dem her.

»Det er ganske enkelt. Virk.dk har allerede i dag 850.000 login om måneden. Sitet er i sig selv et udstillingsvindue. Det giver mening at lægge informationer her, fordi det er her, folk kommer forbi,« siger Carsten Ingerslev.

Virk Startvækst er altså målrettet iværksættere, der enten vil starte virksomhed på den mest fordelagtige måde, eller de mindre virksomheder, som har en drøm om at komme ind i et vækstforløb.

At navnet er »Startvækst« er ingen tilfældighed. Sitet med det navn findes nemlig allerede i dag som en offentlig portal, der skal assistere iværksættere og vækstvirksomheder. Men sitet har »kun« lidt over en million besøgende om året. Det tal kan nu blive omtrent tidoblet, når Virk.dks brugere kommer ind over.

Og det må alt i alt være et godt udgangspunkt for, at Erhvervsstyrelsen rammer endnu flere med sin rådgivningsfunktion.