Simcorp: Abonnementsmodel bag rekordstor ordrebog

Softwareselskabet Simcorp kunne ved udgangen af første halvår notere sig den fedeste ordrebog i selskabets historie.

ARKIV FOTO. Adm. direktør Klaus Holse, Simcorp. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lystlund

Det er der en god forklaring på, lyder det fra selskabets administrerende direktør, Klaus Holse, der venter, at ordrebogen vil fortsætte med at vokse i det kommende år.

»For det første har vi naturligvis fået nogle ordrer, for det er jo forudsætningen. Derudover har vi lavet et skifte fra at få pengene med det samme til, at kunderne i stedet lejer det - eller køber det på abonnement. Hvor vi før fik 2 mio. euro up front for et produkt, der løb over fem år, får vi nu 400.000 euro om året,« siger Simcorp-chefen til Ritzau Finans.

»Det betyder, at den del af ordresummen, der endnu ikke er kommet ind og er bogført som omsætning, ryger i ordrebogen i stedet,« fortsætter Klaus Holse.

Simcorp lavede ændringen fra den traditionelle tilgang til den nye abonnementsbaserede ordning ved indgangen til 2016, og på lidt længere sigt er det meningen, at den model skal tage helt over.

Og faktisk er det også forventningen, at det vil øge indtjeningen, selv om priserne ligger på samme niveau.

»Det er den model, som kunderne efterhånden køber software gennem. Eksempelvis køber vi jo også Office på abonnementsbaserede vilkår nu, hvor man før gik ned i Fona og købte pakken på en cd. Det er den vej, bevægelsen går. Derudover er det faktisk mere profitabelt på lang sigt at have det på den måde,« siger Klaus Holse.

»I det omfang, at kunderne bliver ved med at have vores software - og det gør de typisk - er det mere profitabelt for os. Før fik vi eksempelvis 2 mio. euro up front for fem år og 400.000 euro om året for service. Nu får vi 800.000 euro om året i alle fem år, men i år seks ville det førhen blot have været 400.000 euro i service, og der får vi nu fortsat 800.000 euro,« uddyber Simcorp-chefen.

Simcorps ordrebog var ved udgangen af første halvår på 32,4 mio. euro mod 29,2 mio. euro ved udgangen af første halvår 2015.

RAMMER OGSÅ REGNSKABSTAL

Selv om den nye abonnementsbaserede model umiddelbart gøre gode ting for ordrebeholdningen og også - efter planen - vil sikre bedre indtjening på sigt, rammer den på den korte bane resultatopgørelsen.

Det gør den, fordi Simcorp ikke længere får de samme betalinger for en ny ordre up front, men til gengæld stadig har de samme salgsomkostninger ved ordrerne, som skal afholdes med det samme.

»De salgsomkostninger, som vi nu har, har vi uanset hvad. Så når vi får pengene ind senere men samtidig betaler omkostningerne, så bliver resultaterne lavere. Det har vi også allerede varslet i starten af året,« siger Klaus Holse.

Simcorp realiserede i første halvår en omsætning på 68,5 mio. euro mod 68,0 mio. euro i første halvår 2015, mens driftsresultatet (EBIT) faldt til 13,7 mio. euro fra 16,7 mio. euro.

Bundlinjen gav et nettooverskud på 10,1 mio. euro - et fald fra et plus på 12,6 mio. euro på den post et år tidligere.