Sikring af trailere klar til eksport

Et halvt år efter en finansiel indsprøjtning er et dansk udviklet trailersikringssystemet klar til eksport i større stil.

Sikring af trailere klar til eksport - 1
Læs mere
Fold sammen
Iværksætter og opfinder Frede Graversen, i-protect A/S, Videbæk, er et halvt år efter den første store finansielle indsprøjtning nu for alvor i gang med at markedsføre trailersikringssystemet TransGuard herhjemme og på eksportmarkederne.

- Den store udfordring nu er at få fortalt, hvad vi kan tilbyde, og at systemet ikke kræver den store administration, udtaler Frede Graversen til Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

Han har foreløbig solgt ti systemer og har en aftale med en tysk forhandler. I september præsenterede han TransGuard i USA, og i oktober deltog han i Europas største transportmesse, IAA i Hannover, hvor han delte stand med den tyske trailerproducent Krone.

- På messen var der stor interesse for vort system, og jeg fik mange kontakter, som jeg nu følger op på, siger Frede Graversen.

Firmaet består nu foruden Frede Graversen som direktør og en produktion, der ligger i firmaet Uni-el - hos broderen Aksel Graversen i Rimmerhus ved Videbæk, af tre nyansatte medarbejdere.

- Vi har lige ansat en teknisk ansvarlig, og to salgs- og marketingmedarbejdere, siger Frede Graversen.

De nye medarbejdere skal sidde i Vejle, fordi de fleste kunder er i Østdanmark, Sønderjylland og Tyskland, så rent logistisk er det mest praktisk, de sidder i Vejle. Frede Graversen er ikke så skræmt af, at TransGuard lanceres på markedet midt under den finansielle krise.

- Vi er et lille firma, og vi skal ikke sælge flere hundrede systemer for at klare os, siger han.

Lanceret i fjor

ErhvervsBladet.dk omtalte projektet første gang 19. august i fjor. Med en kapitalindsprøjtning på seks millioner kroner var i-protect a-s klar til at erobre det europæiske marked for tyverisikring af lastbiltrailere - et patenteret elektronisk sikrings- system, som netop er blevet godkendt til EU.

Tre millioner kroner kom fra Vækstfonden og en million fra Videnskabsministeriet. Derudover skød en række business engle mellem en halv og en hel million ind. Det er Sportgoods Holding med Stig Helmer Jørgensen som repræsentant samt Ove Møller Nielsen og Peter Lerche, der er bestyrelsesformand i i-protect og »lead angel«.

TransGuard markedsføres af firmaet i-protect, som står for »intelligent protection«. Låsesystemet består af en elektronisk og kodestyret lås med en separat kode til hjul og døre.

- For at kunne åbne traileren og køre med den, skal chaufføren løbende have nye koder, eksempelvis via mobiltelefon. Det giver vognmanden mulighed for at styre, hvem der har adgang til traileren og hvornår, siger i-protects direktør Frede Graversen.

Det er kun chaufføren, der kan åbne traileren, og han skal ringe til systemets computer for at få koder til at åbne den. En indbygget »sort boks« i systemet registrer alle aktiviteter.

Frikender chaufføren- Det kan forhindre, at mistanke om tyveri falder på chaufføren. Og det kan hjælpe politiet i efterforskningen, hvis der sker tyveriforsøg, siger Frede Graversen.

Låse- og kodesystemet giver også transportkunden mulighed for at styre koderne, hvis kunden og/eller vognmanden ønsker det.

- Det betyder, at transportfirmaet ikke er ansvarlig for lasten eller eventuelt svind. Det kan få stor betydning forsikringsmæssigt for vognmænd, der med TransGuard- systemet får mulighed for at forhandle bedre aftaler med forsikringsselskaberne, siger Frede Graversen.

I-protect a-s har opfundet TransGuard, som er udviklet som værn mod tyveri fra lastbilstrailere.

Tyveri for 60 mia. kr.Systemet gør det yderst vanskeligt at stjæle hele traileren for at tømme den senere. Det forhindrer også, at en chauffør tager en forkert trailer, der var tiltænkt en anden destination, hvilket mindsker tidstab og økonomiske tab for vognmanden og hans kunder.

Tyveri af gods og vogntog på de europæiske veje løber årligt op i 60 mia. kr., og tallet vokser. Alene i Danmark steg antallet af tyverier ifølge Forsikring & Pension med 80 procent fra 2006 til 2007. Og hvor det i 2006 lykkedes at finde otte ud af ti stjålne lastvogne igen, var succesraten i 2007 mindsket til tre ud af ti. Biler og trailere forsvinder »ud i det blå«.

TransGuard-udstyret koster cirka 10.000 kr. for grundsystemet pr. trailer. En køletrailer koster omkring 500.000 kr. og kan laste varer for mange millioner.