Sikkerhedsbrist om bord på Mærsk-skibe

Myndigheder tæt på at forbyde Mærsk-rederi at sejle.

Foto: ROLAND MAGUNIA

Sikkerheden og vedligeholdelsen er ikke i orden, og der er ikke styr på afgørende interne sikkerhedsrutiner. Kritikken er uhørt skarp mod Maersk Supply Service, A.P. Møller - Mærsks supplyrederi med omkring 70 skibe. Situationen er så alvorlig, at en af de stater, der lægger flag til rederiets skibe, Isle of Man, nu siger fra over for rederiet.

Det fremgår af en række interne breve, som Maersk Supplys sikkerhedschef har sendt til rederiets kaptajner, og som Berlingske har fået adgang til. I brevene, som rederiet selv betegner som »fortrolige« og som ikke må omtales uden for ledergruppen, oplyser sikkerhedschefen, hvordan Isle of Man ville udstede en såkaldt »major non conformity«, et slags rødt kort, der i sidste ende kunne have betydet, at rederiets skibe ikke måtte sejle.

Samtidig skriver sikkerhedschefen i et af brevene til kaptajnerne, at man har fundet en række alvorlige brister i vedligeholdelsen om bord på flere af rederiets skibe. Det er fejl og mangler, der udgør en risiko for både søfolk og miljøet.

Maersk Supplys øverste chef, Carsten Plougmann, erkender, at man har fået en påtale fra Isle of Man. Han afviser dog, at vedligeholdelse og sikkerheden på Maersk Supplys skibe ikke lever op til myndighedernes krav.

»Standarden af vedligeholdelse er høj på vore skibe og hører til de bedste i vores industri. Vi har alle godkendelser og alle certifikater på plads. Vi har ikke skåret på vedligeholdelsen af vore skibe, tværtimod har vi brugt tre-fire pct. mere på vedligeholdelse de seneste år end tidligere,« siger Carsten Plougmann.

A.P. Møller - Mærsk har de sidste år været gennem et opgør med gamle vaner og ledelsesmåder. Samtidig er adskillige tusinde medarbejdere blevet fyret under omfattende sparerunder. Koncernen har dog hele tiden slået fast, at høj sikkerhed både for miljøet og de ansatte har højeste prioritet for rederiet.