Sig farvel til det sorte og spring ud i det italienske alternativ

De fleste mænd vælger klassiske sorte sko til business. Skal det være eksklusivt vælger man traditionelle engelske sko. Måske er det tid at prøve et alternativ til de sorte Lloyd med den røde stribe i sålen.

De italienske alternativer er mere elegante i formgivningen og typisk noget spidsere. Brun fås i mange nuancer og skintyper. Er man til kraftigere farver, findes det også, ligesom skoene fås i eksotiske skind som struds og alligator. Så bliver skoene dog meget kostbare. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Et par sorte magen til dem, jeg har på …«. Sådan går det otte ud af ti gange, når danske mænd køber nye sko til arbejdsbrug. Måske springer du ud i et par sorte korte støvler, men farven bliver der ikke pillet meget ved, for sort passer jo til det hele, og brunt er for mange lidt fimset.

At danske mænd er konservative i deres skovalg, er intet nyt og bekræftes år efter år, når man taler med folk i skobranchen, og tager man en tur rundt i butikkerne, er der for alvor dømt sort.

Den sorte farve dominerer ikke kun i mellemklassen af herresko – også i den helt dyre klasse blandt de traditionelle engelske sko er det mørkets fyrste, der regerer.

Så kigger du efter lidt mere farve hos Church’s, Alden og Crockett & Jones er det først og fremmest brune nuancer, der erstatter de sorte.

Lidt mere farvefrihed er der hos de italienske mærker. Her er der særligt ét, der skiller sig ud som værende både farverigt og med en håndværksmæssig forarbejdning, der ikke lader de klassiske engelske noget efter.

Navnet er Santoni, og siden 1975 har de italienske håndlavede sko på mange måder overtaget noget af den status, der tidligere var i de traditionelle engelske skomærker.

Herhjemme forhandles Santoni af udvalgte butikker, der blandt andet omfatter Daniel i Hørsholm, Garodkin på Frederiksberg og Bindesbøl på Kongens Nytorv i hjertet af København.

Gode til samarbejder

I skoenes verden er Santoni de rene opkomlinge, når man sammenligner med de berømte engelske mærker, hvoraf de fleste har deres oprindelse i Northampton nordvest for London, og som alle typisk har 100 til 140 år på læstene.

Her fremstiller man stadig klassiske sko i en solid forarbejdning, der omfatter mange processer i hånden. Klassisk fodtøj når det er bedst og som holder både stil og facon i mange år, men også traditionelt og med sålkonstruktioner, der typisk er meget kraftige og stive. Det er den slags sko, som kun bliver bedre med årene i takt med, at de bliver gået til, men som nye godt kan være så stive, at det bliver en prøvelse.

Italienske Santoni er også rent håndarbejde, men skiller sig ud fra de engelske mærker ved at være lidt lettere og med et andet fokus på design, farver og overflader.

Specielt de senere år har mærket udvidet med nye kollektioner og har dygtigt formået at indgå samarbejder med andre eksklusive brands. Det gælder eksempelvis samarbejdet med tyske Mercedes-Benz’ sportsdivision AMG samt de eksklusive ure fra IWC.

Det er ikke mindst disse partnerskaber, der for alvor har fået familieejede Santoni til at blive kendt uden for en snæver kreds af skoaficionados

Hos Bindesbøl har man tidligere også haft italienske herresko fra Fratelli Rossetti på hylderne, men har gennem de seneste år taget flere og flere sko fra Santoni hjem. I dameafdelingen har man stadig Fratelli Rossetti.

»Kvaliteten er uden sammenligning i topklasse. Mange kender engelske Church’s-sko, som er i en fremragende forarbejdning, men Santoni er niveauet over og har udviklet de klassiske teknikker, så man kan fremstille sko, der stadig har de klassiske håndværksmæssige traditioner i behold, men som er lettere i udtrykket og tyndere i sålerne,« forklarer indehaver Michael Steen Larsen.

Konservative mænd

Udvalget hos Santoni er stort og inden for hver model kan der vælges mellem mange forskellige typer skind. Fra de »billigste« lædertyper til så eksotiske materialer, at skoene løber op over 10.000 kr., men den slags er der slet ikke plads til i København, der målt op mod London, Paris og New York er en skomæssig provinsby. Bindesbøl holder sig derfor til modeller i et prisleje mellem 4.500 kr. og 6.000 kr. per par.

Et kendetegn ved de italienske sko er overfladerne, der er farvet i hånden, og hvor man ofte tilstræber at give skoene patina, så de allerede fra helt nye har lidt mere farve omkring snuden. I det hele taget changerer overfladen på mange Santoni-sko. Eller den kan gøre det, for udvalget er stort, og skoene findes med en række forskellige sålkonstruktioner.

Kender man lidt til sko, vil begrebet Goodyear være kendt som en meget solid konstruktion, der giver sko, som ikke har sålen syet dirkete på overlæderet, men hvor slidsål, mellemsål og foring af skoen sys sammen i én arbejdsgang. Oprindeligt er denne konstruktion udviklet med henblik på at frembringe en sko, der kunne tåle meget vand, idet der ikke er nogen syning, der direkte går op i den sål, som man går på.

De engelske mærker benytter ofte denne konstruktion. Santoni benytter også teknikken, men har udviklet konstruktionen, så man nu fremstiller såler med mere fleksibilitet og dermed daglig komfort.

»Det betyder, at man som kunde kan vælge mellem en håndfuld sålkonstruktioner med forskellige egenskaber alt efter, hvad man skal bruge skoen til. Desuden er italienerne de seneste par år blevet bedre til sko med et mere casual præg,« forklarer han.

Hvis man tager alle sålkonstruktionerne med, har Santoni op til seks forskellige måder at designe en sko på.

Ikke mindst deres variation af Good­year-konstruktionen med navnet Bologna Goodyear har været en succes. Her forener man de klassiske dyder i en lettere konstruktion, der giver sko med lædersåler, der er næsten lige så fleksible og bløde, som var der tale om en let gummisål.

Brunt hitter hos italienerne

Hos Bindesbøl mærker man, at danske mænd helst trækker i sorte arbejdssko, selv om de er italienske, men trods alt sælger man også mange brune sko.

»Vi har altid et udvalg af sæsonens sko, men vores grundstamme af Santoni er de mere klassiske, og dem har vi altid på lager i to farver og to modeller. De fleste tager reflektorisk fat i en sort sko som det første, men vi er trods alt nok blandt dem, der sender flest mænd ud af døren med et par brune sko,« siger han.

Er man ikke tilfreds med en sko fra hylden, er det også muligt at få fremstillet Santoni helt efter sin egen fod og smag.

Det er en lang proces, der begynder med måltagning og samtale om valg af læst. Herefter skal farverne vælges og sko­drømmene diskuteres helt ned i de mindste detaljer, inden arbejdet begynder.

Priserne rammer let det samme som en mikrobil, men har du hang til struds eller alligator, tikker taxametret op over 100.000 kr. for et par Santoni.

Med en startpris på 4.500 kr. for et par sorte business-sko, der for de fleste blot ligner dem, man kan få hos Hugo Boss til det halve, skal kvalitet være helt i top.

Det er den også, hvis man spørger hos Garodkin på Frederiksberg, der har solgt skoene de seneste knap ti år. Forretningen sælger i dag udelukkende sko fra engelske Church’s og Santoni og fremhæver italienernes udvikling over de seneste år.

»Indfarvningen i hånden og håndværket er nøglen i Santoni. De er lettere og mere moderne i formgivningen end Church’s, der mere henvender sig til dem, der vil have det klassiske, selv om også Church’s er begyndt at producere sko i et lidt lettere design,« siger medindehaver Jesper Haase, Garodkin.

Tidligere solgte forretningen også sko fra det store italienske mærke Canali, der har en stor kollektion af typiske italienske sko i både klassiske former og mere spidse designs.

Nye såler og duft

De klassiske engelske sko kan takket være konstruktionen få skiftet hele sålen og blive som nye efter en tur tilbage på fabrikken. Det samme gør sig gældende for Santoni.

Nye såler og en halv time i skomagerens hænder og på klassiske maskiner koster mellem 1.000 og 1.400 kr. eller det samme, som man kan få et par solide Lloyd sko for – eller tre par af de helt billige mærker.

Under processen bliver de slidte sko sat på en læst og med damp presset tilbage mod den oprindelige form. Desuden genfarves overlæderet, der monteres en ny sål, og med et sæt nye snørrebånd og skoposer er det en oplevelse at få de gamle sko tilbage i en ny, velduftende æske.

Hos Santoni er man ganske nøjeregnende med, at man ikke slider skoene for meget ned, inden man sender dem til forsåling, mens man hos engelske Church’s sætter en ære i at genopbygge sko, der i princippet er slidt op. Hvis man får et par sko afvist hos Santoni, kan det dog stadig lade sig gøre at få skiftet sålen i Danmark, idet der bl.a. findes en skomager på Østerbro i København, der mestrer kunsten.

Santoni leverer naturligvis bælter, der matcher de farverige sko og har også en stor kollektion af tasker og punge. Priserne er endnu mere pebrede end de eksklusive sko .