Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Og chaufførerne klager ikke. Faktisk er de så glade for opdelingen, at de står i kø for at få tjansen:
- Det er noget af det bedste, der er sket, siger Arne Sørensen, som kører fra halv syv om morgenen til seks aften med fire timers pause ind imellem. Og det til trods for, at de såkaldte delevagter ellers udløser mindre genetillæg, end hvad chaufførerne får ved normal dagskørsel.
Attraktivt
Arne Sørensen og fem andre chauffører er plaget af gener, så de simpelthen ikke kan holde til at køre en hel syv-otte timers vagt i træk. Men det er ikke kun pausen i midten, der gør delevagterne attraktive. Chaufførerne på de særlige vagter slipper for at køre efter 18.30, og så har de fri hver weekend og på helligdage. Og det passer godt ind i flere chaufførers familieliv.
- Så er jeg altid hjemme i weekenderne, og så kan vi foretage os noget sammen. Skide være med pengene - det ikke dem, jeg går op i, siger chauffør Bjarne Siggaard til P4 Nordjylland.
City-Trafik Aalborg tegner sig med 185 chauffører for halvdelen af bybuskørslen i byen. Mere end hver tiende chauffør kører med delevagter.