Siemens vil bruge Danmark som vækstmotor

Den tyske industrigigant Siemens har planer om at øge sin omsætning inden for bæredygtig teknologi fra 19 til 25 mia. euro på to år. Danmark skal fungere som udstillingsvindue for selskabets løsninger.

Siemens, der producent af alt fra vaskemaskiner til tog, vindmøller og eltransportnetværker, vil øge omsætningen inden for selskabets miljøportefølje fra 19 milliarder euro til 25 milliarder euro i 2011 – og det mål skal selskabet nå blandt andet ved at bruge Danmark som en showcase for sine bæredygtige løsninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et af verdens største selskaber, tyske Siemens, vil i de kommende år satse massivt på at markedsføre bæredygtige teknologiske løsninger inden for blandt andet energi og infrastruktur.

Siemens ønsker at øge omsætningen inden for selskabets miljøportefølje fra 19 milliarder euro til 25 milliarder euro i 2011 – og det mål skal selskabet nå blandt andet ved at bruge Danmark som en showcase for sine bæredygtige løsninger.

Dermed er der udsigt til, at Siemens vil øge sine aktiviteter væsentligt i Danmark i de kommende år.

»Vi ser for eksempel store perspektiver inden for modernisering og udvikling af eltransportnetværket. Med installation af moderne transmissionsnetværker, der tilfører nettet en intelligens, så det kan reguleres efter behov, kan man både spare energi og penge,« siger Jukka Pertola, adm. direktør for Siemens Danmark, der forventer, at selskabet vil fortsætte sin aggressive vækst i Danmark.

»Danmark er en interessant showcase, når det kommer til el, for her har vi den største andel af vindenergi i verden. Det er en ustabil energiform, som kræver avancerede teknologiske løsninger. Derfor er Danmark et passende område til at afprøve vores nyeste teknologi, hvilket selvfølgelig vil øge vores behov for medarbejdere. Vi har i de seneste år øget medarbejderstaben med 1.000 personer om året i Siemens Danmark, og også i de kommende år vil vi behøve nye medarbejdere,« siger Jukka Pertola.

Nye elledninger og tog
Siemens’ ambitioner om at vokse på eltransmissionsområdet er timet med en udmelding tidligere på måneden fra statsejede Energinet.dk, der driver eltransmissionen i Danmark. Selskabet forventer at skulle udskifte 3.200 kilometer udtjente luftledninger i de kommende år – en udskiftning, der vil løbe op i 14,5 milliarder kroner.

En renovering der samtidig vil skabe basis for, at det danske elnet kan tackle de 50 procent strøm fra vindmøller, som regeringen ønsker skal være realiseret i 2030.

»Men det er ikke kun på eltransmissionsområdet, at vi vil satse. Vi vil gå aggressivt efter at vinde ordrer på det grønne område i de kommende år. Blandt andet ser vi store perspektiver i for eksempel byernes infrastruktur, der skal udvikles i takt med, at urbaniseringen fortsætter. Lige som vi forventer os meget af eltog i fremtiden. At drive eltog på strøm fra vindmøller er jo en meget effektiv måde at mindske CO2-udledningen,« mener Jukka Pertola.

Siemens’ satsning på energirigtige løsninger er en væsentlig del af selskabets strategi, der sigter mod at omdanne Siemens fra energislugende industrikoncern til miljøvenlig højteknologisk koncern.

»I dag kan vi med god samvittighed sige, at cirka en fjerdedel af vores portefølje er grøn. Men vores ambitioner for de kommende år er, at vores vækst klart skal være fokuseret inden for det grønne område. Derfor skal væksten på vores grønne portefølje være klart større end væksten på den resterende del af vores portefølje i de kommende år,« siger Jukka Pertola.

Hårdt ramt af bilkrise
Selv om det går godt for Siemens på det grønne område, erkender Jukka Pertola, at den tyske industrigigant er hårdt presset på andre områder:

»Bilindustriens krise har ramt os hårdt. Vi er storleverandør til bilindustrien, og derfor gør det selvfølgelig ondt, når blandt andet store tyske bilselskaber er i krise. Også krisen i byggeindustrien kan vi mærke – blandt andet i vores datterselskab Osram, der som leverandører af lyskilder mærker nedgangen i byggeriet,« fortæller Jukka Pertola.

Han mener dog ikke, at krisen udgør en trussel mod Siemens’ vækstmål på det grønne område:

»Krisen gør ekstra ondt denne gang, fordi den er meget synkroniseret og rammer over hele verden stort set simultant. Men Siemens skal nok overleve en recession. Vi er en virksomhed med 160 års historie, og vi har overlevet en række kriser tidligere. Med vores grønne vækst-ambitioner mener vi også, at vi har fundet en vej ud af krisen.«