Siden 2009 har der i DSB-tog været over 125 brande og røgudviklinger

Fra 2009 til 2014 har der været 125 tilfælde af brande eller tilfælde af røgudvikling i DSB-tog. Det viser to rapporter fra Havarikommissionen fra 2014, som har undersøgt DSBs dieseldrevne IC3-tog og de eldrevne IR4-tog.

Arkivfoto. Fra 2009 til 2014 har der været 125 tilfælde af brande eller tilfælde af røgudvikling i DSB-tog. Det viser to rapporter fra Havarikommissionen fra 2014, som har undersøgt DSBs dieseldrevne IC3-tog og de eldrevne IR4-tog. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Ifølge rapporten var der fra 2009 til 2013 90 tilfælde af brand eller udvikling af røg i IC3-tog og 35 tilfælde i de eldrevne IR4-tog mellem 2010 og 2014. Ifølge rapporten gik brandalarmerne i IC3-togene kun i gang i halvdelen af tilfældene.

På det seneste har der været række brande i IC3-tog. Alene den sidste måned har der været mindst fire brande, og det bekymrer Søren Groth, der er tidligere havariinspektør hos Havarikommissionen:

»Der har været ild i tog både i Korsør og Nyborg. Det er som regel passagererne, der har opdaget røg og alarmeret lokoføreren. Det er et rent held, at det ikke er sket i Storebæltstunnellen,« siger Søren Groth.

Han, som vurderer, at sikkerheden for passagererne kan være bragt i fare, fordi Havarikommissionens ledelse i et internt opgør fjernede hans anbefaling om at opdatere og installere brandalarmer i DSB-tog.

»Risikoen for brand i et DSB-tog i Storebæltstunnellen er i dag større, end hvis mine rekommandationer om brandalarmer var blevet fulgt,« konkluderer den tidligere ­havariinspektør.

Blåt stempel fra Trafikstyrelsen

Men DSB kører stadig tusindvis af passagerer gennem den otte kilometer lange tunnel med tog, som ikke er udstyret med brandalarmer – eller med brandalarmer, som kun virker hver anden gang, forstået på den måde, at DSBs personale ofte opdager røg, før alarmen gør. Alligevel har DSB ingen aktuelle planer om at installere brand- eller røgalarmer på IR4-togene.

Trafikstyrelsen er tilfreds med brandsikkerheden i de elektriske tog. En udskiftning eller opdatering af de eksisterende brandalarmer i IC3-tog kommer heller ikke på tale, da Trafikstyrelsen har godkendt IC3-røgalarmerne. Begge dele fremgår af styrelsens sikkerhedsrapporter fra 2014 og 2015.

DSBs sikkerhedschef, Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, forsikrer, at DSB har et højt sikkerhedsniveau for togene:

»Vi kører altså ikke under Storebælt, uden at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Vores systemer, de er godkendt, og de er sikre,« siger Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen.