Shippingbranchen vil belønne de grønneste skibe

Efter en ambitiøs konference på dansk grund i efteråret, fremlagde shippingbranchens vigtigste aktører i dag en plan for, hvordan man skal udnytte det fulde vækstpotentiale i den maritime industri. Infrastruktur og miljø er vigtige emner på dagsordenen.

Foto: INGO WAGNER. Shippingbranchen fremlagde torsdag en plan for, hvordan man kan udnytte branchens store vækstpotentiale.
Læs mere
Fold sammen

Lavere havneafgifter til de grønneste containerskibe. Det er et af de i alt 41 løsningsforslag, der torsdag blev offentliggjort, efter 200 af shippingbranchens vigtigste aktører fra 30 forskellige lande i oktober måned mødtes på Docken i København ved shippingkonferencen Danish Maratime Forum.

De skulle lægge en plan for, hvordan shippingbranchen de næste år kan udnytte det fulde potentiale af den maritime industri, og i planen er det tydeligt, at for ringe havnekapacitet og miljøbelastninger er to af de største udfordringer, folkene i shippingbranchen ser sig selv stå overfor.

Det forudses, at verdenshandlen kommer til at vokse støt de næste 10-15 år. I shippingbranchen forventes det, at denne vækst vil fordoble søtransporten fra 10 milliarder tons last om året i dag til 20 milliarder omkring 2030. Men branchen frygter, at verdens havne ikke kan klare al den ekstra last, der venter.

Afrika er det næste vækstmarked, lyder det i planen. Men de afrikanske havne er slet ikke klar til, at store, internationale virksomheder sender flere containere til landet. »Uden infrastruktur, vil handlen med Afrika ikke vokse,« lyder bekymringen. Derfor står det højt på listen at sikre en velfungerende infrastruktur på og omkring verdens store handelshavne.

Og et forslag er lagt på bordet. Shippingbranchen vil oprette et internationalt råd med repræsentanter fra alle dele af transportindustrien i samarbejde med myndigheder og NGO'er. Tanken er, at rådet kan modtage ideer og inputs fra virksomhederne, når de støder på udfordringer i infrastrukturen, og lave lobbyarbejde globalt for, at disse udfordringer løses.

»For at udnytte det fulde potentiale, må den maritime industri droppe sin konservative natur, udvikle en fælles vision og sikre øget innovation,« lyder det i planen. For mens den globale økonomiske vækst fortsætter, står shippingbranchen over for et pres for konstant at skulle forsøge at øge sin kapacitet - uden det gør ud over miljøet.

Det er der også fremlagt flere løsningsforslag til. Ud over at promovere forskellige havneafgifter for at tiltrække de grønneste skibe kræver branchen desuden en forbedret global regulering. Forslaget lyder på at oprette et dokument gennem den Internationale Maritime Organisation (IMO) med klare, guidende principper for, hvordan shippingbranchen skal reguleres fra myndighedernes side i de enkelte lande. Reglerne skal være forudsigelige, når et skib ankommer til en ny havn, lyder det.

Derudover lægger planen blandt andet fokus på at gøre det attraktivt at investere i shippingbranchen samt at sikre, at nye, teknologiske opdagelser, der kan gøre branchen mere effektiv og grøn, skal integreres på containerskibenes ruter så hurtigt som muligt.