Seriøse computerspil skal være dansk eksportsucces

Seriøse danskproducerede computerspil skal trække politisk interesserede voksne mennesker til skærmene verden over.

Forsknings- og Innovationsstyrelsen skyder derfor 13 mio. kroner i et projekt, hvor forskere sammen med førende danske spiludviklere skal finde frem til nye spilformer, som primært skal bruges til undervisning, skriver Idag.dk.

Målet er, at også seriøse spil kan blive en dansk eksportsucces, siger projektleder Birgitte Holm Sørensen, som er professor på Danmark Pædagogiske Universitet.

- Vi undersøger og analyserer på de traditionelle computerspil, og så overfører virkemidlerne til læringsmæssige formål. De kommercielt populære spil har en del motivationsfaktorer, som vi kan lære af og bruge, fortæller hun.

Den danske spiludvikler Serious Games Interactive er overbevist om, at der både nationalt og internationalt er et potentielt kæmpemarked for computerspil til det mere modne publikum.

- De største brugere af computerspil er traditionelt unge mennesker drenge til action som Counter-strike og piger til de mere stille spil som Sims. Det betyder, at der er stort computerbrugende publikum, der ikke er nogen spil til, og dem vil vi gerne have fat i, siger game director i Serious Games Interactive, Nicholas Francis.

Firmaet har netop lanceret et spil, der ud over underholdning også er til undervisningsbrug. Spillet, "Globale Konflikter: Palæstina", skal både oplyse om mellemøst-konflikten og være spændende at gennemføre.

- Det er vores ambition, at eksempelvis det nye Palæstina-spil skal stå side om side med Herbert Pundik-biografien i en boghandel, siger Nicholas Francis.

Spillet er ved at blive lanceret af Serious Games Interactive til de fleste lande i den vestlige verden. Firmaer drøfter i øjeblikket med en række mulige forhandlere både i Europa og i USA, skriver erhvervsportalen Idag.dk.

Kilde: Idag