Serieiværksætterens vinforretning vil fordoble sortimetet og sælge spiritus

Serieiværksætteren Morten Strunges nye forretningseventyr vil i det nye år udvide sortimentet af vin og så skal kunderne også kunne købe spiritus.

Foto: Søren Bidstrup. Folkene bag Winefamly Morten Strunge, Thomas Pedersen, Thomas Hermann og Rasmus Jensen.
Læs mere
Fold sammen

»Vi har haft travlt,« siger Morten Strunge om virksomheden Winefamilys første måned.

Han lancerede sit nye forretningsprojekt 1. december i år, og her på månedens sidst dag er det tid til status.

25.000 solgte flasker vin og 3000 abonnenter har julemåneden kastet af sig. Og det er godt, bedyrer serieiværksætteren, der har skabt sin omfattende formue på bland andet at sælge mobilselskabet Onfone til TDC samt det danske digitale e-bogsfirma Mofibo til svenske Storytel. Begge handler løb op i et trecifret millionbeløb.

»Vi har lært rigtigt meget den første måned, om hvordan vi kan optimere sortimentet, opbygningen af hjemmesiden og ikke mindst logistikken«, forklarer han.

Morten Strunge erkender, at de nu skal ind og skrue på det, som han kalder de bagvedliggende ting, så de i højere grad kan skalere virksomheden i det nye år.

Logistikken og distributionen skal optimeres, da den del af forretningen kan forvente at komme under yderligere pres i det nye år. For i løbet af det nye år vil holdet bag Winefamly fordoble sortimentet af vine og der udover skal kunderne også kunne købe kvalitets spiritus.

»Vi ser spiritus som en naturlig udvikling. Hvis du går ind i en vinbutik, vil du også kunne købe spiritus. Vi kommer til at udvide med en masse god rom og whisky m.m. Noget af det vil folk kende på forhånd, men andet kommer fra mindre kendte huse. Folk skal gerne få en bedre oplevelse af bredde og dybde hos Winefamly, end de vil opleve i en normal vinbutik eller i et supermarked.«

Ved lanceringen for en måned siden satte han selv det ambitiøse mål at nå 5000 abonnenter i løbet af december, og det er altså ikke lykkedes for den nye virksomhed, som Morten Strunge har skabt sammen med den jyske vinkøbmand Thomas Pedersen, kokken Thomas Hermann og den tidligere Mofibo-direktør Rasmus Jensen.

Forklaringen på, hvorfor Winefamly ikke kom i mål med 5000 abonnenter skal netop ses i lyset af logistikken, som i løbet af december kom under gevaldigt pres i en sådan grad at medstifter Thomas Pedersen måtte kalde sin far ind til at pakke vin ned og han stod selv til langt ud på natten og sendte vin af sted. Morten Strunge understreger, at kunderne har modtaget vinen til tiden, men det krævede altså en ekstraordinær indsats bag kulisserne. Derfor valgte holdet at skrue ned for markedsføringen.

»Man har én chance for at skabe et stærkt brand og en god oplevelse for brugerne. De udfordringer, som vi har haft, er blevet løst, men det er jo ikke optimalt, at Thomas’ far skal stå og pakke vin. Det skal vi ind og arbejde med.«

Winefamlys koncept er at købe vin direkte hos vinbonden og sælge det videre til abonnenterne til samme pris plus fragt. ­Firkløveret vil udelukkende tjene penge på abonnementer.

For 75 kroner om måneden kan du blive abonnent, og så har du mulighed for at købe et bredt sortiment af vin fra det meste af verden til kostpris. Prisen på et abonnement er sat ud fra ­devisen om, at alle skal kunne være med.