Send dine nyhedsmail med omtanke

Flere og flere virksomheder vælger at sende nyhedsmails ud for at orientere om deres produkter, nyheder eller seminarer. Men responsen på virksomhedernes udsendelser er meget afhængig af, hvem e-mailen henvender sig til. Er det B2B eller B2C?

Reaktionsmønsteret hos de to grupper er nemlig meget forskellige, viser de nyeste tal for Zoomios kunder i 1. kvartal 2007. Og det skal man som virksomhed tage højde for, hvis responsraten skal optimeres.

Onsdag og torsdag er de ugedage, der har de højeste responsrater i B2B. Og netop de dage ligger responsraten i B2C lavt.

"Torsdag og fredag er store udsendelsesdage inden for B2C, så en af grundene er nok, at en del af modtagere af B2C e-mails gemmer deres e-mail til weekenden, hvor de så kan se på nyhedsmails om bøger, ferie eller andet," siger adm. direktør i Zoomio Per John Jensen.

Undersøgelser viser også, at en stor del af modtagerne checker deres private e-mails i arbejdstiden:

"Det ser dog ud til, at mange af de modtagere der checker private e-mails på arbejdet, venter med at klikke og læse videre i disse mails til om aftenen eller i weekenden," siger Per John Jensen.

Han vurderer, at der prioriteres og slettes e-mails i arbejdstiden, mens den mere kvalificerede læsning -responsraten" - ofte foregår uden for arbejdstiden.

Stor variation hos B2C

Mens responsraten på kampagne e-mail inden for B2B er nogenlunde konstant omkring 25 pct. ugen igennem, er variationen større blandt Zoomios B2C kunder, hvor responsraten varierer fra 26-33 pct.

"Generelt er responsraten blandt B2B virksomhederne også mere ensartet, hvor responsraten inden for B2C kan variere fra 10 - 60 pct. kunderne imellem - afhængig af produktet og e-mailens indhold," siger Per John Jensen.