Selvsikker B&O-boss efter historisk nedtur: Det var bare et bump på vejen

Ingen grund til bekymring, vi kommer tilbage, lyder det fra B&O-topchef Henrik Clausen, efter at selskabet kort før jul vækkede et gammelt spøgelse i koncernen til live og leverede en choknedjustering, der sendte aktien i dørken.

B&Os topchef, Henrik Clausen, forklarer, at ønsket om at komme tættere på kunderne har kostet på bundlinjen. Foto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere

Topchef Henrik Clausen ryster ikke på hånden efter det største kursfald i B&Os historie, der ramte det danske elektronikklenodie 20. december sidste år, efter at ledelsen måtte nedjustere sine egne forventninger til hele årsresultatet i virksomheden markant. Det skete, ligesom alle ellers gik og troede, at Henrik Clausen var i gang med at vende års udvikling med tilbagegang, rygter om opkøbsforsøg og hundredvis af millioner af kroner i tab.

Men nedjusteringen var en enlig svale, og strategien er den rigtige for Bang & Olufsen, lyder det fra en selvsikker Henrik Clausen.

»Vi kommer tilbage. Det her var et bump på vejen. Selvfølgelig et bump, vi tager alvorligt, men vi mener, at vi er tilbage på vækstsporet i andet halvår, og det vil neutralisere det fald i omsætningen, som vi så i første halvår, så vi ender med en flad omsætning,« siger Henrik Clausen.

Selskab Kurs Ændr. %

19. december sidste år nedjusterede B&O-ledelsen sine egne forventninger til den finansielle formåen i det forskudte regnskabsår 2018/19. Her måtte Henrik Clausen gå den tunge gang og erkende, at de forventninger, som var blevet meldt ud et halvt år forinden, og som den havde bekræftet så sent som i oktober 2018, ikke længere holdt. Samtidig holdt ledelsen i virksomheden med hovedkontor i Struer kortene meget tæt til kroppen og kom med meget sparsomme forklaringer på nedjusteringen og baggrunden for den.

Det resulterede i et regulært blodbad på fondsbørsen i København, hvor investorerne sablede B&O-aktien hele 34 procent ned dagen efter, 20 december. Aldrig før var B&O-aktien faldet så meget. Og det siger en del, for B&O har været ude i sin del af stormvejr på børsen før.

Ny strategi har kostet

Tirsdag morgen offentliggjorde selskabet så sit halvårsregnskab, som indeholder lidt mere information om, hvad der er gået galt for B&O i de forgangne måneder.

Regnskabet viser, at der er pres på alle selskabets markeder. I Asien dykker omsætningen med syv procent, og i Europa og Mellemøsten dykker den med tre procent. Men værst ser det ud på det store amerikanske marked. Her falder B&O hele 30 procent sammenlignet med samme periode året før.

Henrik Clausen, adm. direktør, Bang & Olufsen

»Det her var et bump på vejen, selvfølgelig et bump, vi tager alvorligt, men vi mener, at vi er tilbage på vækstsporet i andet halvår.«


Samlet faldt omsætningen med ni procent til 909 millioner kr. Topchef Henrik Clausen kalder halvåret »udfordrende«.

»Det er mere en konsekvens af den nye strategi, end det er en helt ny udfordring, der rammer os. Det er vigtigt at forstå det,« siger Henrik Clausen.

Så sent som begyndelsen af oktober kommunikerede I, at I ville vokse, for så mindre end tre måneder senere at sige  at den vækst var helt væk. Hvad skete der?

»Vi laver en omstilling i vores distributionsnetværk, så vi trækker serviceringen af detailhandlen tættere på os selv, i stedet for at overlade den til eksterne. Desværre har vi ikke kunnet bygge relationerne med kunderne i detailhandlen hurtigt nok op, og derfor har vi mistet lidt momentum i første halvår. Vi blev overrasket over, at udviklingen ikke gik som ventet,« siger Henrik Clausen og fortsætter:

»Vi skal være et luksus- og livsstilsbrand. Derfor skal vores distributionsmodel ændres, så vi selv er tættere på kunderne i detailhandlen og kvalitetssikrer fremfor at overlade det til andre. Det koster så desværre lidt på den korte bane,« siger B&O-bossen.

Aktiemarkedet reagerede tirsdag ved at sende aktiekursen 15 procent op, hvilket indikerer en vis tro på Henrik Clausens melding. Der er dog stadig et stykke op, før det store fald fra december er visket ud igen.

Selskab Kurs Ændr. %

Analytiker er behersket optimist

»Historien, som B&O sælger i dag er, at de har kontrol over det, der er sket, og at salgsnedgangen er en konsekvens af, at der er ændret en masse, men også at man kommer tilbage på vækstsporet inden for få kvartaler. Men i den her industri er det svært at se bare to kvartaler ud i fremtiden, og man bør tage de langsigtede forventninger med et gran salt,« siger aktieanalytiker Morten Imsgard til Ritzau Finans.

Henrik Clausen har ellers vist, at det stik mod manges forudsigelse har været muligt at gøre B&O til en virksomhed, der både kan vokse og tjene penge. Ved det seneste årsregnskab, som blev offentliggjort i juli 2018, nåede virksomheden en omsætning på 3,3 milliarder kr. og en bundlinje på 81 millioner kr.

I sig selv ikke imponerende, men lidt af en bedrift i B&O, der i årene inden Henrik Clausens ankomst i 2016 kæmpede for overlevelse. Her solgte B&O flere divisioner fra og indgik samtidig samarbejde med bl.a. giganten LG om at producere TV.